Χρωματικες αντιθεσεις (στην τυπογραφία)
Χρωματικές Αντιθέσεις
(στην τυπογραφία / οπτικές παρουσιάσεις)
Κάθε οπτική παρουσίαση περιλαμβάνει σχέσεις προβολής στοιχείων – πλαισίου βάθους (φόντο).
Αυτή η σχέση μεταξύ ενός προβαλλόμενου στοιχείου και του γύρω του πεδίου (εδάφους – φόντου) αναδεικνύει μια εμπειρική σχέση αντίθεσης.
Όσο περισσότερο ένα αντικείμενο έρχεται σε αντίθεση με το περιβάλλον του, τόσο πιο ορατό γίνεται.
Μερικοί συνδυασμοί είναι δύσκολο να διαβαστούν εξαιτίας του χαμηλού επιπέδου αντίθεσης μεταξύ προβαλλομένων στοιχείων και πλαισίου (φόντου), όπως:
Κίτρινο κείμενο σε λευκό φόντο.
Μπλε κείμενο σε μαύρο φόντο.
Όταν δημιουργούμε εικόνες που προορίζονται να διαβαστούν, είναι σημαντικό να προσφέρουμε προς τον θεατή αρκετή αντίθεση ανάμεσα στο επίπεδο προβολής (φόντο, είτε πρόκειται για χαρτί, είτε για οθόνη) και στα προβαλλόμενα στοιχεία ώστε το κείμενο να είναι ευδιάκριτο.
Οι ιδανικές παρουσιάσεις κειμένων οφείλουν να έχουν μια αντίθεση τουλάχιστον 80% μεταξύ στοιχείων και πλαισίου.
Το μαύρο κείμενο σε λευκό φόντο είναι ιδανικό.
Εάν δεν υπάρχει αρκετή αντίθεση ανάμεσα τους, ο θεατής θα ταλαιπωρηθεί για να διαβάσει το κείμενο λόγω πρόκλησης κόπωσης των ματιών του.
Ταυτόχρονη Αντίθεση
Μερικοί συνδυασμοί χρωμάτων μπορεί να προκαλέσουν ψευδαισθήσεις (μετεικάσματα) όταν τοποθετηθούν μαζί όπως:
Κόκκινο κείμενο σε μπλε φόντο
Ένα περιστατικό γνωστό ως «ταυτόχρονη αντίθεση» (ή chromostereopsis /χρωμοστερέοψη) μπορεί να συμβεί όταν τα αντιτιθέμενα χρώματα τοποθετούνται σε κοντινή απόσταση μεταξύ τους. Το κείμενο μπορεί να φαίνεται να δονείται ή να σκιάζει. Καταπόνηση των ματιών και κόπωση θα προκύψουν εάν ένας θεατής επικεντρωθεί σε ένα έγγραφο που εμφανίζει παρόμοιες ιδιότητες για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.
Οπτική Πληροφόρηση και Δυσχρωματοψία
Ο σχεδιασμός οπτικών εγγράφων ή σήμανσης απερίσκεπτα ως προς το συνολικό επίπεδο χρωματικής αντίθεσης μεταξύ στοιχείων – πλαισίου μπορεί να αποβεί προβληματικός για άτομα με προβλήματα χρωματικής όρασης.
Όπως πχ. κατόψεις κτηρίων όπου σημειώνονται οι διάφοροι χώροι (συνέβη και σε νοσοκομεία), χάρτες μετρό, λεωφορειακών γραμμών ή οδικοί χάρτες, όπου δυστυχώς χρησιμοποιούνται συνήθως κόκκινο και πράσινο χρώμα, δεν διευκολύνουν λειτουργικά τα δυσχρωματικά άτομα.
[Το ίδιο συμβαίνει και με τα φανάρια της τροχαίας, γι’ αυτό τελευταίως σε κάποιες χώρες τα πράσινα φανάρια αντικαθίστανται με φανάρια λευκού χρώματος]
Σε ένα οπτικό έγγραφο που χρησιμοποιεί το χρώμα για τη συσχέτιση σημαντικών πληροφοριών, εάν παραβλέπονται όλοι οι προαναφερόμενοι παράγοντες, είναι βεβαιωμένο ότι χάνονται πληροφορίες ή δυνητικά παρεξηγούνται, όταν το χρώμα δεν χρησιμοποιείται σωστά.
Όταν επιλέγετε συμπληρωματικά χρώματα, τα πλήρως κορεσμένα χρώματα θα προσφέρουν το υψηλότερο επίπεδο αντίθεσης. Η επιλογή από αποχρώσεις μέσα στην οικογένεια του χρώματος, μειώνει τη συνολική αντίθεση της σύνθεσης.
admin is | Topic: Δυσχρωματοψία, συμπληρωματικά χρώματα, Συνδυασμοί χρωμάτων, χρήση χρωμάτων | Tags: None
No Comments, Comment or Ping
Reply to “Χρωματικες αντιθεσεις (στην τυπογραφία)”