Συνεντευξη με τα χρωματα [ρλιβ΄]: το μπλε σαν χρωμα αναλυτικοτερα
Η «Συνέντευξη με τα χρώματα» είναι μια προσπάθεια τακτοποίησης των όσων έχουν ειπωθεί (και θα ειπωθούν) για τα χρώματα, σε μια σειρά, ας πούμε, εύπεπτης διδακτικής ύλης, για όλους όσοι θέλετε να «μάθετε» τα χρώματα και τον κόσμο τους.
Η σειρά έχει την μορφή μιας υποτιθέμενης, διδακτικής, συνέντευξης των χρωμάτων προς τον άνθρωπο.
Συνέντευξη με τα χρώματα
[ρλιβ΄]
Το Μπλε σαν χρώμα αναλυτικότερα
[ιβ΄]
-Επανέρχομαι Άνθρωπε, εγώ το μπλε χρώμα, για να σου επαναλάβω, αλλά και να σου αναλύσω περισσότερο, κάποια πράγματα σχετικά με εμένα.
Για την κάπως περίεργη και μακροχρόνια δημιουργία του ονόματός μου στην ελληνική γλώσσα, όπου κατέληξα να ονομάζομαι με «γερμανικό» όνομα, στα έχω ήδη πει.
Ίσως να κατανοήσεις το πρόβλημα της ονομασίας μου, εάν σου πω πώς ονομάστηκα και σε άλλες γλώσσες.
Η σύγχρονη αγγλική λέξη blue (μπλου) προέρχεται από τη μέση αγγλική bleu ή blewe, που με την σειρά της κι’ αυτή προέρχεται από την παλαιά γαλλική bleu, λέξη γερμανικής προέλευσης, που σχετίζεται με την παλαιά γερμανική λέξη blao, που σημαίνει «λαμπυρίζει, στιλπνός»
Εδώ θυμήσου τί είπαμε για την αρχαία ελληνική λέξη κύανος η οποία προσδιόριζε την στιλπνότητα και το λαμπύρισμα ενός σκουρωπού μετάλλου.
Στην εραλδική ορολογία, η λέξη μπλε δεν χρησιμοποιείται, αλλά αντ’ αυτής χρησιμοποιείται η λέξη azure (γαλάζιο) για να εκφράσει το μπλε χρώμα.
Στα ρωσικά, τα ισπανικά, μογγολικά, ιρλανδικά και ορισμένες άλλες γλώσσες, δεν υπάρχει μία λέξη για το μπλε, αλλά μάλλον διαφορετικές λέξεις για το ανοιχτόχρωμο μπλε (голубой, goluboj; Celeste) και άλλες για το σκούρο μπλε (синий, sinij; Azul).
Σε πολλές γλώσσες, όπως ήδη σου έχει ειπωθεί, τόσο εδώ όσο και κατά την συνέντευξη του πράσινου χρώματος, συμπεριλαμβανομένων των ιαπωνικών και των Lakota Sioux, χρησιμοποιείται η ίδια λέξη για να την αναφορά του μπλε και του πράσινου.
Για παράδειγμα, στα βιετναμέζικα, το χρώμα τόσο των φύλλων των δέντρων όσο και του ουρανού είναι xanh.
Στα Ιαπωνικά, η λέξη για το μπλε (青, ao) χρησιμοποιείται συχνά για χρώματα που σε άλλες γλώσσες θα αναφέρονταν ως πράσινα, όπως ακόμα και το πράσινο χρώμα των φωτεινών σημάτων της τροχαίας, όπου στα ιαπωνικά καλείται ao = μπλε.
Το ίδιο και στην γλώσσα των Lakota, όπου η λέξη tȟó χρησιμοποιείται τόσο για το μπλε όσο και για το πράσινο.
Η γλωσσολογική έρευνα δείχνει ότι σε όλες τις γλώσσες οι χρωματικοί προσδιορισμοί δεν σχηματίζουν στα αρχικά στάδια μια λέξη για το μπλε χρώμα.
Τα ονόματα των χρωμάτων αναπτύχθηκαν μεμονωμένα στις διάφορες γλώσσες, ξεκινώντας συνήθως με το ασπρόμαυρο (ή σκούρο και ανοιχτό), και στη συνέχεια προστίθεται το κόκκινο και μόνο πολύ αργότερα – συνήθως ως η τελευταία κύρια κατηγορία χρωμάτων που γίνεται αποδεκτή σε μια γλώσσα, δηλαδή μετά τα πράσινο και κίτρινο – σχηματίζεται η έννοια και ορολογία του μπλε χρώματος, πιθανώς όταν οι μπλε χρωστικές μπορούσαν να κατασκευαστούν και να αποκτήσουν δική τους υπόσταση.
Ο όρος μπλε γενικά περιγράφει τα χρώματα που αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι παρατηρώντας φως με κυρίαρχο μήκος κύματος μεταξύ περίπου 450 και 495 νανομέτρων.
Τα μπλε με υψηλότερη συχνότητα και μικρότερο μήκος κύματος φαίνονται σταδιακά πιο μωβ, ενώ αυτά με χαμηλότερη συχνότητα και μεγαλύτερο μήκος κύματος σταδιακά εμφανίζονται πιο πράσινα.
Τα πιο καθαρά μπλε βρίσκονται στη μέση αυτού του εύρους, π.χ. περίπου στα 470 νανόμετρα.
Ο Ισαάκ Νεύτων συμπεριέλαβε το μπλε ως ένα από τα επτά χρώματα στην πρώτη του περιγραφή του ορατού φάσματος.
Επέλεξε επτά χρώματα για μυστικιστικούς λόγους και γιατί αυτός ήταν ο αριθμός των νότων στη μουσική κλίμακα, που πίστευε ότι σχετίζονταν με το οπτικό φάσμα.
Συμπεριέλαβε το indigo, την απόχρωση μεταξύ μπλε και βιολετί, ως ένα από τα ξεχωριστά χρώματα, αλλά σήμερα θεωρείται ως μια απόχρωση του μπλε.
Στη ζωγραφική και την παραδοσιακή θεωρία χρωμάτων, το μπλε είναι ένα από τα τρία βασικά χρώματα των χρωστικών (κόκκινο, κίτρινο, μπλε), τα οποία μπορούν να αναμειχθούν για να σχηματίσουν μια ευρεία γκάμα χρωμάτων.
Το κόκκινο και το μπλε αναμειγνύονται μαζί σχηματίζουν βιολετί, το μπλε και το κίτρινο μαζί σχηματίζουν πράσινο. Η ανάμειξη και των τριών βασικών χρωμάτων μαζί δημιουργεί ένα σκούρο καφέ.
Από την Αναγέννηση και μετά, οι ζωγράφοι χρησιμοποιούσαν αυτό το σύστημα για να δημιουργήσουν τα χρώματά τους (χρωματικό μοντέλο RYB).
Το μοντέλο RYB χρησιμοποιήθηκε για έγχρωμη εκτύπωση από τον Jacob Christoph Le Blon ήδη από το 1725.
Αργότερα, οι εκτυπωτές ανακάλυψαν ότι μπορούσαν να δημιουργηθούν πιο ακριβή χρώματα χρησιμοποιώντας συνδυασμούς κυανού, ματζέντα, κίτρινου και μαύρου μελανιού, τοποθετημένα σε ξεχωριστές μελανωμένες πλάκες που στην συνέχεια επικαλύπτονται καθώς τυπώνονται σε χαρτί η μια πάνω στην άλλη.
Στον χρωματικό κύκλο HSV, το συμπληρωματικό χρώμα του μπλε είναι το κίτρινο. δηλαδή ένα χρώμα που αντιστοιχεί σε ίσο μείγμα κόκκινου και πράσινου φωτός.
Στόν χρωματικό κύκλο που βασίζεται στην παραδοσιακή θεωρία χρωμάτων (RYB) όπου το μπλε θεωρείται κύριο χρώμα, το συμπληρωματικό του χρώμα είναι το πορτοκαλί.
Αφού αναφερόμαστε πιο αναλυτικά για το μπλε χρώμα και τον ορισμό του, ας μιλήσουμε και πάλι για τις αποχρώσεις και παραλλαγές του. Διάφορες αποχρώσεις του μπλε:
Το μπλε είναι το χρώμα του φωτός μεταξύ του ιώδους και του κυανού στο ορατό φάσμα.
Οι αποχρώσεις του μπλε περιλαμβάνουν το indigo και το ultramarine, που βρίσκονται πιο κοντά στο βιολετί, το καθαρό μπλε, χωρίς καμία ανάμειξη άλλων χρωμάτων και το Azure (θαλασσί), που είναι μια πιο ανοιχτή απόχρωση του μπλε, παρόμοια με το χρώμα του ουρανού.
¨Εχουμε και το κυανό, το οποίο βρίσκεται στη μέση του φάσματος μεταξύ του μπλε και του πράσινου, και των άλλων γαλαζοπράσινων, όπως το τυρκουάζ, το γαλαζοπράσινο και το γαλαζοπράσινο.
Το μπλε ποικίλλει επίσης σε χροιά ή απόχρωση.
Οι πιο σκούρες αποχρώσεις του μπλε περιέχουν μαύρο ή γκρι, ενώ οι πιο ανοιχτές αποχρώσεις το λευκό.
Οι πιο σκούρες αποχρώσεις του μπλε περιλαμβάνουν το ultramarine, το μπλε του κοβαλτίου, το ναυτικό μπλε (navy blue) και το μπλε της Πρωσίας. ενώ οι πιο ανοιχτές αποχρώσεις περιλαμβάνουν το μπλε του ουρανού, το γαλάζιο και το αιγυπτιακό μπλε.
Αυτά ως προς τις φυσικές ακτινοβολίες του μπλε φωτός, όπως προέρχονται από το ορατό φάσμα του ηλιακού φωτός.
Πέρα από αυτές, στην εποχή μας έχουμε και άλλα ήδη μπλε ακτινοβολιών, κυρίως δυο, τις μπλε ακτινοβολίες laser και τον φωτισμό LED, που είναι τεχνητές, ανθρώπινα κατασκευάσματα και δεν θα τις προσπεράσουμε γιατί έχουν ενδιαφέρον, όμως θα επανέλθουμε για αυτές, συντόμως μετά από ένα μικρό διάλειμμα.
admin is | Topic: CMYK, εννοιολογία, μπλε, Πράσινο, συμπληρωματικά χρώματα, Συνέντευξη με τα χρώματα | Tags: None
No Comments, Comment or Ping
Reply to “Συνεντευξη με τα χρωματα [ρλιβ΄]: το μπλε σαν χρωμα αναλυτικοτερα”