Συνεντευξη με τα χρωματα [ρλια΄]: Μπλε χρωστικες βαφων
Η «Συνέντευξη με τα χρώματα» είναι μια προσπάθεια τακτοποίησης των όσων έχουν ειπωθεί (και θα ειπωθούν) για τα χρώματα, σε μια σειρά, ας πούμε, εύπεπτης διδακτικής ύλης, για όλους όσοι θέλετε να «μάθετε» τα χρώματα και τον κόσμο τους.
Η σειρά έχει την μορφή μιας υποτιθέμενης, διδακτικής, συνέντευξης των χρωμάτων προς τον άνθρωπο.
Συνέντευξη με τα χρώματα
[ρλια΄]
Μπλε χρωστικές βαφών
[ια΄]
-Αφού μιλήσαμε για εμένα, το μπλε χρώμα, στα ορυκτά, που κάποια από τα οποία μας δίνουν τις μπλε χρωστικές τους για να παρασκευάζουμε μπλε βαφές, θα σου εξιστορήσω τώρα Άνθρωπε, τις μπλε χρωστικές και τις βαφές που προκύπτουν από αυτές.
Οι μπλε χρωστικές είναι φυσικές ή συνθετικές ουσίες, συνήθως προερχόμενες από ορυκτά, αδιάλυτες στο νερό, που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή των μπλε χρωμάτων για την ζωγραφική και άλλες τέχνες.
Utramarine
Η πρώτη ύλη της πιο πρώιμης μπλε χρωστικής ήταν το λάπις λάζουλι από ορυχεία στο Αφγανιστάν, το οποίο εξελίχθηκε στη χρωστική ουσία ultramarine.
Από τα τέλη του 18ου και 19ου αιώνα, οι μπλε χρωστικές είναι σε μεγάλο βαθμό συνθετικές, που κατασκευάζονται σε εργαστήρια και εργοστάσια.
Το Ultramarine, που η ονομασία του αυτή σημαίνει ‘πέρα από την θάλασσα’, ήταν ιστορικά η πιο διάσημη και ακριβή από τις μπλε χρωστικές.
Παραγόταν από το λάπις λάζουλι, ένα ορυκτό του οποίου η κύρια πηγή ήταν τα ορυχεία του Sar-e-Sang στο σημερινό βορειοανατολικό Αφγανιστάν.
Μετατράπηκε σε χρωστική ουσία από τους Αφγανούς ξεκινώντας περίπου τον 5ο π.Χ. αιώνα και εξήχθη με καραβάνια στην Ινδία.
Ήταν το πιο ακριβό μπλε που χρησιμοποιούσαν οι καλλιτέχνες της Αναγέννησης. Συχνά προοριζόταν για ειδικούς σκοπούς, όπως η ζωγραφική των ιματίων της Παναγίας
Η Ultramarine βαφή άρχισε να χρησιμοποιείται ευρύτερα μετά την επιτυχημένη τεχνητή παραγωγή της τον 19ο αιώνα, η οποία μείωσε σημαντικά την τιμή της.
Το 1814, ένας Γάλλος χημικός ονόματι Tassaert παρατήρησε τον αυθόρμητο σχηματισμό μιας μπλε ένωσης, πολύ παρόμοιας με την ultramarine, σε έναν κλίβανο ασβέστη στο St. Gobain.
Το 1824, η Societé pour l'Encouragement d'Industrie προσέφερε ένα βραβείο για την τεχνητή παραγωγή του πολύτιμου αυτού χρώματος.
Οι διαδικασίες επινοήθηκαν ανεξάρτητα από τον Jean Baptiste Guimet (1826) και τον Christian Gmelin (1828). ενώ ο Guimet κράτησε την διαδικασία του μυστική, ο Gmelin δημοσίευσε την δική του και έτσι έγινε ο εμπνευστής της γαλλικής βιομηχανίας συνθετικών ουλτραμαρίν. Στις αρχές του 19ου αιώνα, η τιμή ενός κιλού λάπις λάζουλι ήταν μεταξύ έξι και δέκα χιλιάδων φράγκων.
Η τιμή της τεχνητής ultramarine ήταν μικρότερη από οκτακόσια φράγκα ανά κιλό.
Η συνθετική ουλτραμαρίν εκτιμήθηκε ευρέως από τους Γάλλους ιμπρεσιονιστές και ο Βίνσεντ βαν Γκογκ χρησιμοποίησε τόσο αυτήν την γαλλική βαφή όσο και το μπλε του κοβαλτίου για τον πίνακα του Η Έναστρη Νύχτα (1889).
Egyptian Blue
Το αιγυπτιακό μπλε ήταν η πρώτη συνθετική μπλε χρωστική ουσία. Κατασκευάστηκε από ένα μείγμα πυριτίου, ασβέστη, χαλκού και αλκαλίου.
Χρησιμοποιήθηκε ευρέως στην Τέταρτη Δυναστεία της αρχαίας Αιγύπτου (περ. 2613 έως 2494 π.Χ.).
Το αιγυπτιακό μπλε είναι υπεύθυνο για το μπλε χρώμα που παρατηρείται πολύ συχνά στην αιγυπτιακή φαγεντιανή (κεραμική υαλουργία).
Han blue
Το Χαν μπλε (επίσης αποκαλούμενο κινέζικο μπλε) είναι μια συνθετική χρωστική πυριτικού χαλκού βαρίου που χρησιμοποιήθηκε στην αρχαία αυτοκρατορική Κίνα από την περίοδο της Δυτικής Ζου (1045–771 π.Χ.) μέχρι το τέλος της δυναστείας των Χαν (περίπου το 220 μ.Χ.).
Το μπλε Han και το χημικά συγγενικό του μωβ Han χρησιμοποιήθηκαν για τη διακόσμηση των αγγείων Hu κατά τη διάρκεια της δυναστείας των Han, και χρησιμοποιήθηκαν επίσης για τοιχογραφίες σε τάφους της ίδιας περιόδου
Maya blue
Το Maya blue είναι μια συνθετική τυρκουάζ-μπλε χρωστική ουσία που παράγεται με την έγχυση βαφών indigo (ιδιαίτερα εκείνων που προέρχονται από τον θάμνο anil) στον παλιγορσκίτη, έναν άργιλο που δένει και σταθεροποιεί το indigo έτσι ώστε να γίνεται ανθεκτικό στις καιρικές συνθήκες.
Αναπτύχθηκε στη Μεσοαμερική την πρώτη χιλιετία μ.Χ., είδε ευρεία χρήση στην περιοχή, κυρίως στην τέχνη του πολιτισμού των Μάγια. Είναι γνωστό σαν βαφή από την κεραμική έως τις τοιχογραφίες και τα χειρόγραφα και επίσης έπαιξε σημαντικό ρόλο στις τελετουργικές θυσίες τόσο αντικειμένων όσο και ανθρώπων: η λάσπη στο κάτω μέρος του Ιερού Κενότου στο Chichén Itzá είναι βαριά λεκιασμένη με μπλε των Μάγια, ξεπλένοντας τις εκατοντάδες θυσίες που ρίχνονταν στον λιμνόλακκο.
Το μπλε των Μάγια συνέχισε να χρησιμοποιείται στην ισπανική αποικιακή περίοδο. αν και έπεσε από την ευρεία χρήση στην περιοχή των Μάγια κατά τον 16ο αιώνα, ορισμένες περιοχές προφανώς συνέχισαν να το παράγουν για εξαγωγή, καθώς οι κουβανικοί αποικιακοί πίνακες του 18ου και του 19ου αιώνα έχει βρεθεί ότι χρησιμοποιούσαν το μπλε των Μάγια πιθανώς εισαγόμενο από το Campeche.
Αζουρίτης
Η χρωστική αζουρίτης προέρχεται από το μαλακό, βαθύ μπλε ορυκτό του χαλκού με το ίδιο όνομα, το οποίο σχηματίζεται από τη διάβρωση των κοιτασμάτων μεταλλεύματος χαλκού.
Αναφέρθηκε στη Φυσική Ιστορία του Πλίνιου του Πρεσβύτερου με το ελληνικό όνομα kyanos (κυανός: «βαθύ μπλε») και το λατινικό όνομα caeruleum.
Tόσο ο αζουρίτης όσο και το γαλάζιο προέρχονται μέσω των αραβικών από το περσικό lazhward (لاژورد), μια περιοχή γνωστή για τα κοιτάσματα μιας άλλης βαθύ μπλε πέτρας, του λάπις.
Ο αζουρίτης χρησιμοποιήθηκε συχνά στην Αναγέννηση και αργότερα ως λιγότερο ακριβό υποκατάστατο της ουλτραμαρίνης.
Τα χαμηλότερα στρώματα ενός πίνακα θα βαφτούν σε αζουρίτη, με τα πιο ορατά τμήματα να είναι βαμμένα σε ultramarine.
Το μειονέκτημα της χρωστικής είναι ότι αποδομείται και σκουραίνει με την πάροδο του χρόνου
Prussian Blue
Το μπλε της Πρωσίας είναι μια σκούρα μπλε χρωστική ουσία που περιέχει σίδηρο και κυάνιο, που παράγεται από την οξείδωση αλάτων σιδηροκυανιούχου σιδήρου.
Εφευρέθηκε στο Βερολίνο μεταξύ 1704 και 1710.
Είχε άμεσο αντίκτυπο στην αγορά χρωστικών, επειδή το έντονο βαθύ μπλε χρώμα του προσέγγιζε την ποιότητα του ultramarine σε πολύ χαμηλότερη τιμή.
Χρησιμοποιήθηκε ευρέως από σημαντικούς Ευρωπαίους καλλιτέχνες, κυρίως τον Thomas Gainsborough και τον Canaletto, που το χρησιμοποίησαν για να ζωγραφίσουν τον βενετσιάνικο ουρανό. Χρησιμοποιήθηκε επίσης από Ιάπωνες καλλιτέχνες, συμπεριλαμβανομένου του Hokusai, για τα βαθύτερα μπλε των κυμάτων.
Cerulean blue
Το cerulean μπλε δημιουργήθηκε το 1789 από τον Ελβετό χημικό Albrecht Höpfner.
Στη συνέχεια, υπήρξε μια περιορισμένη γερμανική παραγωγή με το όνομα Cölinblau. Το κύριο χημικό συστατικό της χρωστικής είναι το κασσιτερικό κοβάλτιο (II) (Co 2SnO
Cobalt blue
Το μπλε του κοβαλτίου είναι μια συνθετική μπλε χρωστική ουσία που εφευρέθηκε το 1803 ως αντίπαλος της ultramarine.
Κατασκευάστηκε με τη διαδικασία της πυροσυσσωμάτωσης, δηλαδή με συμπίεση και σχηματισμό μιας στερεής μάζας υλικού με θερμότητα ή πίεση χωρίς να λιώσει σε σημείο υγροποίησης.
Συνδύασε οξείδιο κοβαλτίου (II) με οξείδιο αλουμινίου (III) (αλουμίνα) στους 1200 °C.
Χρησιμοποιήθηκε επίσης ως χρωστική, ιδιαίτερα στο μπλε γυαλί και ως η μπλε χρωστική ουσία που χρησιμοποιήθηκε για αιώνες στην κινεζική μπλε και λευκή πορσελάνη, ξεκινώντας από τα τέλη του όγδοου ή τις αρχές του ένατου αιώνα.
Το γυαλί κοβαλτίου, ή Smalt, είναι μια παραλλαγή του μπλε κοβαλτίου. Είναι κατασκευασμένο από αλεσμένο μπλε γυαλί καλίου που περιέχει μπλε κοβαλτίου.
Χρησιμοποιήθηκε ευρέως στη ζωγραφική τον 16ο και τον 17ο αιώνα.
Το Smalt ήταν δημοφιλές λόγω του χαμηλού κόστους του. Χρησιμοποιήθηκε ευρέως από Ολλανδούς και Φλαμανδούς ζωγράφους, συμπεριλαμβανομένου του Hans Holbein the Young.
YInMn Blue
Το YInMn Blue είναι μια ανόργανη χρωστική ουσία με έντονο μπλε χρώμα που ανακαλύφθηκε από τον Mas Subramanian και τον μεταπτυχιακό φοιτητή του, Andrew Smith, στο State University του Όρεγκον το 2009.
Έχει χρησιμοποιηθεί σε νερό, λάδι και ακρυλικά χρώματα από προμηθευτές χρωμάτων, συμπεριλαμβανομένων των Derivan, Golden και Gamblin.
Το όνομα «YInMn» προέρχεται από τα χημικά σύμβολα για το ύττριο, το ίνδιο και το μαγγάνιο.
Το έντονο μπλε χρώμα προέρχεται από την κρυσταλλική δομή της χημικής ένωσης και μπορεί να μεταβληθεί ρυθμίζοντας την αναλογία ινδίου και μαγγανίου.
Μετά την ανακάλυψη αυτής της χρωστικής, η ερευνητική ομάδα του Subramanian χρησιμοποίησε παρόμοιες αρχές της επιστήμης των χρωμάτων για να σχεδιάσει μια σειρά από νέα πράσινη, μωβ και πορτοκαλί χρωστική ουσία
admin is | Topic: βαφές, μπλε, Συνέντευξη με τα χρώματα | Tags: None
No Comments, Comment or Ping
Reply to “Συνεντευξη με τα χρωματα [ρλια΄]: Μπλε χρωστικες βαφων”