xromata.com


Συναισθησια: χροια και σχημα χρωματος μουσικων οργανων

 

Οι διάφοροι τύποι χρωμαισθησίας

 

3ος υποτύπος ακουστικο-οπτικής συναισθησίας

Timbrecolour and timbreshape = χροιά χρώματος και σχήμα χροιάς

 

(Εναλλακτικές ονομασίες θα μπορούσαν να είναι μουσικό όργανο-χρώμα

και μουσικό όργανο-σχήμα)

 

 

 

 

Σε αυτόν τον τύπο συναισθησίας, ο επαγωγέας είναι η χροιά, δηλαδή η ποιότητα του ήχου που παράγεται από κάθε συγκεκριμένο μουσικό όργανο και πιθανώς ταυτόχρονα το χρώμα, το σχήμα, η υφή, το μέγεθος, η χωρική θέση και η κίνηση. Ανάλογα με το εν λόγω συναισθητικό, αυτά τα στοιχεία μπορούν να εκδηλωθούν σε οποιονδήποτε συνδυασμό, και οποιοσδήποτε αριθμός από αυτούς μπορεί να βιωθεί: μόνο ένα, δύο, πολλά ή όλα μαζί.

 

 

Όπως συμβαίνει με όλες τις χρωμαισθησίες, μερικοί άνθρωποι αντιλαμβάνονται τα ηχοχρώματα εξωτερικά, σαν να βρίσκονται σε μια οθόνη μπροστά τους («προβολική συναισθησία»), ενώ άλλοι –η πλειοψηφία– τα βλέπουν στο μάτι του μυαλού τους ή απλώς λαμβάνουν μια έντονη εντύπωση του χρώματος ή άλλων οπτικών πλευρών («συναισθητικοί συνειρμιστές»).

Οι οπτικές αυτές ταυτίσεις είναι συνεπείς, δηλαδή με τον ίδιο ήχο να προκαλεί το ίδιο χρώμα, σχήμα, κίνηση κ.λπ., αλλά ιδιότυπες, δηλαδή διαφορετικές για κάθε συναισθητικό.

Κατά την ακρόαση μουσικής, ο χαρακτηριστικός ήχος κάθε οργάνου παράγει ένα διαφορετικό συναισθητικό χρώμα.

 

 

Οι χρωματικές εντυπώσεις μπορούν να υπάρχουν χωρίς να έχουν κάποιο συγκεκριμένο σχήμα, με το ένα χρώμα απλώς να δίνει τη θέση του σε ένα άλλο ή τα χρώματα να συνυπάρχουν για να σχηματίσουν ένα είδος χρωματικού «τοπίου» όταν παίζονται πολλά διαφορετικά όργανα μαζί.

Για άτομα με αυτόν τον τύπο συναισθησίας, το όργανο έχει συνήθως ένα κύριο χρώμα, η απόχρωση του ποικίλλει ανάλογα με τον τόνο, επομένως μπορεί να είναι πιο ανοιχτό όταν το όργανο βγάζει ήχο υψηλότερου τόνου ή πιο σκούρο όταν κάνει ήχο χαμηλότερου τόνου ή αποχρώσεις με άλλο χρώμα.

 

 

Ακολουθούν μερικές περιγραφές που γράφτηκαν από άτομα με συναισθησία χροιάς:

«Τα χρώματα δεν παραμένουν σταθερά στις διακυμάνσεις ενός οργάνου – γίνονται πιο σκούρα ή πιο ανοιχτά (π.χ. το κλαρινέτο είναι πολύ πιο ροζ στο υψηλό εύρος του).»

«Οι ηλεκτρικές κιθάρες και τα όργανα μπορεί να κυμαίνονται από πορτοκαλί έως κίτρινο ανάλογα με τον τόνο. Τα ντέφια είναι επίσης πολύ κίτρινα.

Επίσης, τα synths μπορεί να ακούγονται/φαίνονται από μπλε έως μωβ."

«Αν και οι παραμορφωμένες ηλεκτρικές κιθάρες είναι ένα πραγματικά σκούρο γκρι, σχεδόν μαύρο, τα όργανα είναι μπλε και τα synths είναι πορτοκαλί για μένα»

«Τα ντέφια είναι κίτρινα, αν και το κίτρινο μου είναι περισσότερο ένα καστανό καφέ κίτρινο.»

Στο βιβλίο L'Audition Colorée, που γράφτηκε από τον Ferdinand Suárez de Mendoza στα τέλη του 19ου αιώνα, ο συγγραφέας παραθέτει τα χρώματα που προκαλούνται από τους ήχους διαφορετικών μουσικών οργάνων για τον δικαστή και ζωγράφο Salomon Landoit, που αναφέρεται σε ένα βιβλίο του Johann Wolfgang von Goethe. το 1810, το οποίο με τη σειρά του παρέθεσε τη βιογραφία του Landoit, που δημοσιεύτηκε το 1786 από τον Léonard Hoffmann.

 

 

Χροιά σχήματος:

Ο ήχος κάθε οργάνου παράγει την οπτική εντύπωση ενός συγκεκριμένου σχήματος: γεωμετρικές φιγούρες, γραμμές, τσιμπήματα, μπλοκ ή πιτσιλιές κ.λπ..

Μπορεί επίσης να έχει χρώμα, υφή, μέγεθος, θέση και κίνηση, αν και δεν έχει απαραίτητα κανένα από αυτά τα πρόσθετα χαρακτηριστικά.

Αυτός ο τύπος συναισθησίας είναι παρόμοιος με τον γενικό τύπο ήχου-όρασης και θα μπορούσαν να θεωρηθούν το ίδιο πράγμα, αν και ο όρος ηχόχρωμα χρησιμοποιείται συχνότερα σε σχέση με τη μουσική.


is | Topic: Συναισθησία | Tags: None

No Comments, Comment or Ping

Reply to “Συναισθησια: χροια και σχημα χρωματος μουσικων οργανων”