Ζωγραφικη και χρηση των χρωματων – Wassily Kandinsky
Οι ζωγράφοι, η ζωγραφική και η χρήση των χρωμάτων
Wassily Kandinsky (1866-1944)
Σε μπλε (1925)
Μουσείο Nordrhein – Westfalen, Ντύσσελντορφ
Έχομε ξεκινήσει, εδώ και καιρό, μια σειρά αναρτήσεων όπου παρακολουθούμε την χρήση των χρωμάτων από τους ζωγράφους, όπως μας την παρουσιάζει το BBC στο άρθρο του Colour in paintings (το χρώμα στους πίνακες ζωγραφικής), του βιβλίου του The Colour Eye.
Πρόκειται για την ανάλυση της χρήσης των χρωμάτων (και την τεχνοτροπία) 20 γνωστών ζωγράφων από τον Μεσαίωνα έως σήμερα άρρηκτα δεμένους με το ζωγραφικό πνεύμα (και ρεύμα) της εποχής τους, ξεκινώντας από τους παλαιότερους χρονολογικά, φθάνοντας στους κάπως νεότερους.
Για κάθε ζωγράφο και την τεχνική του –η οποία αντικατοπτρίζει το πνεύμα της και τη τεχνοτροπία της εποχής του- θα αναφερόμαστε σε ένα γνωστό έργο του.
Για τους ζωγράφους και τα έργα τους στα οποία αναφερθήκαμε σε προηγούμενες αναρτήσεις μπορείτε να ενημερωθείτε πηγαίνοντας στα categories στην ομάδα ΤΕΧΝΗ και ΧΡΩΜΑΤΑ.
Αυτή τη φoρά θα ασχοληθούμε με τον ζωγράφο Βασίλη Καντίνσκυ και τον πίνακά του «Σε μπλε», που βρίσκεται στο μουσείο Νόρντχεϊμ – Βεστφάλεν του Ντύσσελντορφ.
Ο Καντίνσκυ υπήρξε από τους πρωτοπόρους της αφαιρετικής ζωγραφικής (αφηρημένης τέχνης) κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα. Υπήρξε ασυνήθιστα ευαίσθητος στα χρώματα και επηρεαζόταν βαθιά από τα αποτελέσματά τους. Είχε ανεπτυγμένες ισχυρές δυνατότητες συναισθησίας, που σημαίνει ότι είχε χρωματική αντίληψη μέσω άλλων αισθήσεων όπως τη γεύση και την ακοή.
Ένα από τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν οι σκαπανείς της αφηρημένης τέχνης ήταν το εξής: Εφόσον έπαυαν να απεικονίζουν ένα αναγνωρίσιμο θέμα, αλλά ζωγράφιζαν συνθέσεις από χρώματα και σχήματα, θα μπορούσαν άραγε να δημιουργήσουν έργα τέχνης με σοβαρό πνευματικό περιεχόμενο ή απλώς τα δημιουργήματά τους θα ήταν απλά διακοσμητικά θέματα; Καλλιτέχνες όπως ο Καντίνσκυ απέδειξαν βαθμιαία ότι η αφηρημένη τέχνη μπορούσε να φιλοδοξεί για απόδοση ανώτερων νοημάτων.
Στη δεκαετία των ’20 ο Καντίσνσκυ ήταν καθηγητής στο Bauhaus, παράλληλα με τους Itten και Klee και το 1926 έγραψε την πραγματεία του “Point and line to plane” η οποία πραγματευόταν τις σχέσεις μεταξύ χρωμάτων και σχημάτων.
Για να καταλάβετε και εκτιμήσετε το έργο του Καντίνσκυ πρέπει να επιτρέψετε στα χρώματα και τα σχήματα να επιδράσουν επάνω σας από μόνα τους χωρίς να προσπαθείτε να τα συνδυάσετε με χρώματα και σχήματα της καθημερινής ζωής. Ίσως να σας βοηθήσει σ’ αυτό αν το σκεφθείτε σαν τη διαφορά μεταξύ ενός περιπάτου σε οικείους χώρους και μιας βόλτας ενός αστροναύτη στο διάστημα όπου δεν υπάρχουν όρια, ισορροπία, ούτε η καθησυχαστική έλξη της βαρύτητας. Σαν τους αστροναύτες μπορείτε να αισθανθείτε κι εσείς μια συναρπαστική υπερκόσμια εμπειρία.
admin is | Topic: Ζωγράφοι και ζωγραφική, Συναισθησία, Τέχνες και χρώματα | Tags: None
No Comments, Comment or Ping
Reply to “Ζωγραφικη και χρηση των χρωματων – Wassily Kandinsky”