Χρως (7α) [χρωματικές συνομιλίες] – Color Conversations (7a) Chroma
Χρωματικές Συνομιλίες (7α)
Χρως
Αυτή τη φορά θα κάνουμε ένα ταξίδι στο χρόνο. Θα ταξιδέψουμε στο παρελθόν. Θα μπούμε παρέα στη μηχανή του χρόνου και θα βρεθούμε στις απαρχές της ανθρωπότητας. Ο λόγος;..
«Χρως» καλείται το αίτιο του ταξιδιού αυτού και η αφορμή δόθηκε από τα δυο ερωτήματα με τα οποία έκλεισε το προηγούμενο άρθρο.
«Τί είναι χρώμα;» «Γιατί υπάρχουν τα χρώματα;»
Ήδη οι πρώτες απαντήσεις κατέφθασαν ευοίωνες για την επικείμενη επικοινωνία των «Χρωματικών Συνομιλιών» με τους αναγνώστες τους.
Αναμένοντας και άλλες, περισσότερες απαντήσεις, όπως είναι ευνόητο, θα ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο θέμα (των απαντήσεων) σε ένα λίαν προσεχές άρθρο. Αλλά για να μην απογοητευτούν όσοι περίμεναν κάποια απάντηση σήμερα, παίρνω το πρώτο από τα δυο ερωτήματα, το «Τί είναι χρώμα;», και το μεταλλάσσω σε «Τί σημαίνει χρώμα;». Για να απαντηθεί το νέο αυτό ερώτημα, απαιτείται το προαναφερθέν ταξίδι στο παρελθόν.
Έτοιμοι λοιπόν; Σας παίρνω από το χέρι και μπαίνουμε μαζί στη μηχανή του χρόνου όπου πατάμε το κουμπί για το ανάδρομο χρονικό ταξίδι.
Στο πισωγύρισμα του χρόνου, πριν ακόμα αναπτυχθούν οι ταχύτητες σε φρενήρεις ρυθμούς, βρισκόμαστε λίγες εβδομάδες πίσω και συναντάμε το πρώτο άρθρο αυτής της σειράς όπου αναγράφεται:
«Για να προσεγγίσει κανείς το μυστηριώδη κόσμο των χρωμάτων, σε όλο του το μεγαλείο, πρέπει να είναι πολυεπιστήμων. Πρέπει να κατέχει πολλές επιστήμες. Να είναι φυσικομαθηματικός, χημικός, ιστορικός, ιατρός, γλωσσολόγος.… κλπ… κλπ…»
Κάποιοι τότε ίσως αναρωτηθήκατε: Τι σχέση μπορεί να έχει ένας γλωσσολόγος με τα χρώματα;
Color Conversations (7a) Chroma
This time we will make a trip in time. We will travel in the past. We will join the machine of time and we will find ourselves in the beginnings of mankind. The reason;..
Chroma is called the cause of this journey and the reason was given by the two questions that closed the previous article.
"What is color?" "Why are there colors?"
Already the first responses arrived auspicious for the upcoming communication of "Color Conversations" with their readers.
Looking forward for more responses, as it is understood, we will deal with the specific issue in a very recent article. But in order to not disappoint those who were expecting an answer now, I get the first of the two questions, "What is color?", and I remake it into "What does color mean?". To answer this new question, the aforementioned trip in the past is required.
Are you ready? Then, I get you by the hand and we enter together at the time machine where we press the button for the retrograde time travel.
Going back to time, before the speeds are growing at frenzied pace, we are just a few weeks back and we come across the first article in this series that says:
"In order to approach the mysterious world of colors, in all its grandeur, somebody must be multi-scientist. He must possess many sciences. Be physicist, chemist, historian, physician, linguist … etc … etc … "
Some of you may have wondered then: What can a linguist have to do with colors?
admin is | Topic: εννοιολογία, Ιστορήματα με χρώματα, Χρωματικές Συνομιλίες | Tags: None
5 Comments, Comment or Ping
ΜΙΧΑΗΛ ALDEBARAN
Όπως είπες Πάνο μου:”χρως” καλείται το αίτιο του ταξιδιού αυτού στο χρόνο κι όπως αρχίζει και διαφαίνεται μάλλον πρόκειται για ταξίδι επικό-ομηρικό, κάτι δηλαδή σαν Οδύσσεια, όπως θα φανεί κι εν συντομία κατωτέρω.
Κατ’αρχήν απευθυνόμενος στο έγκριτο λεξικό των LIDDELL & amp; SCOTT μ’ έκπληξη
διαπίστωσα οτι ”χρως” πρωταρχικά σημαίνει παρ’αρχαίοις
την επιφάνεια σώματος και μάλιστα του ανθρώπινου, αλλά και
το ίδιο το σώμα και κατά δεύτερο λόγο το χρώμα που αυτή φέρει.
Η συνέχεια όμως ήταν ακόμη πιο εντυπωσιακή. Η αρχαία ελληνική γραμματεία βρίθει αναφορών με αρχαιότερη πηγή τον Όμηρο. Αυτό ήρθε να μου τ’αποκαλύψει το άρθρο
της Valeriya Gavrylenko στο Πανεπιστήμιο του Κιέβου με τίτλο:
HOMERIC BODY IMAGE: Χρως AS BODY.
Μετά λύπης μου γι’άλλη μια φορά διαπίστωσα με τι ασχολούνται στο εξωτερικό οι άνθρωποι την ώρα που η πλειοψηφία ημών ατενίζουμε το μέλλον βαθιά νυχτωμένοι ως προς τον πλούτο της πολιτιστικής και γενικότερης κληρονομιάς μας.
Επειδή το άρθρο είναι μακροσκελέστατο, θα σταθώ μόνο στα κύρια σημεία.
Έτσι, ως προς την έννοια του όρου ”χρως”, είναι δύσκολο να διακρίνουμε αν πρόκειται για το δέρμα ή τη σάρκα δηλ. το σώμα, διότι είναι τελικά η επιφάνεια του σώματος, αλλά και όλο το σώμα ταυτοχρόνως! Πρόκειται όμως για μια εφήμερη σωματική ενότητα, που εμφανίζεται στο κείμενο, μόνο στις φάσεις της αλλαγής και μεταμόρφωσης, της καταστροφής της ενότητάς της (όταν π.χ. τρωθεί και διανοιχθεί από αιχμηρό αντικείμενο), πράγμα που δείχνει και την ευθραυστότητα και θνητότητά της, την ώρα που οι όροι ”δέρμα” και ”σώμα” εμφανίζονται στις περιπτωσεις της διάκρισης (απ΄το εξωτερικό περιβάλλον) και της ”αποκατάστασης”. Γι’ αυτό χρήζει περιποίησης (π.χ.έλαια) και προστασίας (π.χ.πανοπλία).
Επίσης στον Όμηρο είναι δύσκολο να διαχωρίσεις την επιφάνεια του σώματος από το χρώμα. Έτσι π.χ. οι άνδρες γενικά είναι σκουρόδερμοι, όμως το χρως τους είναι λευκό, δηλ.εύθραυστο. Κι όλο αυτό με παραπέμπει έτσι μαγικά στο comment που είχες κάνει στο post ”Τα δυο ερωτήματα”. Ήθελα μες στον ενθουσιασμό μου να σου γράψω:
”Τι είπες τώρα;!!!
Όμως συγκρατήθηκα. Και να τώρα που νιώθω να δονούμαι στην ιδέα, πως όσο εύθραυστο και περιορισμένο είναι το χρως, όπως το ορατό φως, αλλά και ο ίδιος ο άνθρωπος, τόσο
υπάρχει κάτι μέσα και πέρα απ’αυτό, απεριόριστο, αθάνατο, και ολοκληρωμένο, που μας καλεί να τ’ανακαλύψουμε, βρίσκοντας και τον προορισμό μας, αλλά και το έργο που έχουμε να επιτελέσουμε σ’αυτό το περιορισμένο σημείο.
Η Οδύσσεια συνεχίζεται. Ως την Ιθάκη,λοιπόν!
9-7-09
admin
Ναι! ΜΙΧΑΗΛALDEBARAN. Πρόκειται για ταξίδι μακρινό επικό! Και δεν θα είναι το μόνο. Θα κάνουμε με τα χρώματα πολλά ταξίδια προς τα πίσω, αλλά και προς τα εμπρός. Γι’ αυτό τη “μηχανή που ταξιδεύει στο χρόνο” πρέπει να την έχουμε παρκαρισμένη κοντά μας.
Σου κάνει εντύπωση η δουλειά της Κας Valeriya Gavrilenko και δεν σ’ εντυπωσιάζει το γεγονός πως ένα από τα εγκυρότερα (για να μην πω το εγκυρότερο) Μέγα Λεξικό της ελληνικής γλώσσας ονομάζεται LIDDEL & SCOTT;
Την πλάκα μου την παθαίνω όταν σε ταξίδια μου επισκέπτομαι πινακοθήκες και βλέπω κάτι αναγεννησιακούς ζωγράφους να απεικονίζουν λεπτομέρειες της μυθολογίας μας, όπως πχ. στην Πράγα είδα ένα μικρό πίνακα να παρουσιάζει τον Ηρακλή και την Ομφάλη όταν φορούσαν ο ένας τα ρούχα του άλλου. Αναρωτιέμαι “Πόσοι Έλληνες άραγε γνωρίζουμε την περίεργη αυτή πτυχή του βίου του Ηρακλή;”
Όσο για τον “χρω”, τα είπες σχεδόν όλα. Η αναφορά σου θα είναι ένα πολύ καλό βοήθημα όταν θα αναφερθεί το θέμα πιο επίσημα σε μελλοντικό post.
Για το comment μου στα “Δυο ερωτήματα” και το “Τί είπες τώρα”, αναρωτήθηκα και εγώ (εκείνη τη στιγμή) “Τί λέω τώρα;” Όμως από τότε αισθάνομαι σαν να έχει ανοίξει άλλο ένα από τα παράθυρα του “κλειστού ματιού” μου.
Οπότε η Οδύσσεια συνεχίζεται. Ως την Ιθάκη λοιπόν και πέρα από αυτήν. Η Ιθάκη είναι το πρώτο σημείο επανόδου, όχι το τέλος.
Η περιπλάνηση συνεχίζεται έως ότου μας καρφώσει με το δόρυ του ο γιος μας ο Τηλέγονος, ο γόνος της Κίρκης, μακριά από τη θάλασσα, με αιχμή φτιαγμένη από ψαροκόκαλο!
Πάνος
17-7-09 (Αγίας Μαρίνας, της Θαλασσινής)
Valeria Gavrilenko
Μιχαήλ, σας ευχαριστώ για ενδιαφέρον σας προς το άρθρο μου. Πώς το έχετε βρεί; Θα παρουσιαστούν σύντομα και άλλα 🙂 πάλι με το ίδιο θέμα…
Να είσαστε καλά ολόι εσείς, χρώματα!
15-7-11
admin
Mrs Valeria Gavrilenko it is a honour for us that you send a comment to our site. Τιμή μας που επικοινωνήσατε μαζί μας. Για τους νέους φίλους μας παραθέτω απόσπασμα από το comment του Μιχαήλ που αναφερόταν στην εργασία σας:
“Η αρχαία ελληνική γραμματεία βρίθει αναφορών με αρχαιότερη πηγή τον Όμηρο. Αυτό ήρθε να μου τ’αποκαλύψει το άρθρο
της Valeriya Gavrylenko στο Πανεπιστήμιο του Κιέβου με τίτλο:
HOMERIC BODY IMAGE: Χρως AS BODY.”
Kα Valeria σε λίγο καιρό θα αναρτηθούν posts σχετικά με τα χρώματα στην Ιλιάδα. Ελπίζω να έχουμε την τιμή να μας συμπληρώσετε – διαφωτίσετε με τις γνώσεις σας.
Πάνος
16-7-11
Valeria Gavrilenko
🙂 Ευχαρίστως, εάν προλάβω…
Καλή συννέχεια!
Reply to “Χρως (7α) [χρωματικές συνομιλίες] – Color Conversations (7a) Chroma”