Οι 7 αντιθεσεις του Ιττεν [7η]: ποσοτικη αντιθεση
Οι 7 χρωματικές αντιθέσεις του Ίττεν αναλυτικότερα
Η ποσοτική αντίθεση (7)
Σε προηγούμενο άρθρο αναφερθήκαμε συνοπτικά στις 7 χρωματικές αντιθέσεις του Ίττεν. Σε μια σειρά 7 άρθρων βλέπουμε αναλυτικότερα κάθε μια από αυτές τις αντιθέσεις, όπως τις περιγράφει ο ίδιος ο Ίττεν, στο βιβλίο του «Η τέχνη του χρώματος».
Η ποσοτική αντίθεση
Η ποσοτική αντίθεση αφορά στις σχέσεις μεγέθους δυο η περισσοτέρων χρωματικών επιφανειών. Είναι λοιπόν η αντιπαράθεση του «πολύ – λίγο», «μεγάλο – μικρό».
Τα χρώματα μπορούν να συντεθούν μεταξύ τους με επιφάνειες επιθυμητών μεγεθών. Αλλά πρέπει να αναρωτηθούμε ποια είναι η σχέση μεγέθους μεταξύ δυο η περισσοτέρων χρωμάτων, ώστε να μπορούμε να πούμε ότι είναι ισορροπημένη και ότι κανένα από τα χρησιμοποιημένα χρώματα δεν κυριαρχεί περισσότερο από το άλλο.
Δυο συντελεστές καθορίζουν την ένταση και το αποτέλεσμα ενός χρώματος. Πρώτον η φωτεινότητά του και δεύτερον το μέγεθος της χρωματικής επιφάνειας.
Ο Γκαίτε υπέδειξε αριθμητικές σχέσεις για τις ποσοτικές αντιθέσεις. Όμως σε έναν πίνακα οι χρωματικές επιφάνειες έχουν συχνά ακανόνιστα και μπερδεμένα σχήματα και είναι δύσκολο να τις καθορίζουμε με απλές μετρήσιμες αναλογίες.
Οι φωτεινές αξίες των χρωμάτων κατά Γκαίτε έχουν ως εξής:
Κίτρινο 9
Πορτοκαλί 8
Κόκκινο 6
Πράσινο 6
Μπλε 4
Βιολετί 3
Αν μετασχηματίσουμε αυτές τις φωτεινές αξίες σε αρμονικά μεγέθη πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν μας τους αντίστοιχους αριθμούς των φωτεινών αξιών των χρωμάτων. Έτσι λοιπόν το τρεις φορές εντονότερο από το βιολέ κίτρινο πρέπει να καταλάβει μια επιφάνεια τρεις φορές μικρότερη από το συμπληρωματικό του βιολετί, δηλαδή ¼ κίτρινο αντιτίθεται σε ¾ βιολέ. Αντιστοιχα 1/3 πορτοκαλί αντιτίθεται σε 2/3 μπλε και ½ κόκκινο σε ½ πράσινο.
Συνεπώς τα αρμονικά μεγέθη των χρωματικών επιφανειών είναι:
3 μέρη κίτρινο προς 4 μέρη πορτοκαλί
3 μέρη κίτρινο προς 6 μέρη κόκκινο
3 μέρη κίτρινο προς 6 μέρη πράσινο
3 μέρη κίτρινο προς 8 μέρη μπλε
3 μέρη κίτρινο προς 9 μέρη βιολέ
Με αντίστοιχο τρόπο όλα τα άλλα χρώματα μπορούν να τοποθετηθούν σε ποσοτική αναλογία μεταξύ τους.
Οι ποσοτικές σχέσεις που παρουσιάζονται εδώ, ισχύουν μόνο αν όλα τα χρώματα χρησιμοποιούνται με την μεγαλύτερη δύναμη της φωτεινότητάς τους. Αν μεταβάλλουμε την δύναμη της φωτεινότητάς τους, τα μεγέθη των επιφανειών μεταβάλλονται επίσης. Βλέπουμε ότι οι δυο συντελεστές, δύναμη φωτεινότητας και μέγεθος επιφάνειας, συνδέονται στενότατα.
Αν σε μια χρωματική σύνθεση υπάρχουν διαφορετικές ποσοτικές σχέσεις απ’ αυτές που είναι αρμονικές, αν κατά συνέπεια ένα χρώμα κυριαρχεί, πετυχαίνουμε ένα εξπρεσιονιστικό αποτέλεσμα.
admin is | Topic: Uncategorized, Συνδυασμοί χρωμάτων, χρήση χρωμάτων | Tags: None
No Comments, Comment or Ping
Reply to “Οι 7 αντιθεσεις του Ιττεν [7η]: ποσοτικη αντιθεση”