Ο χιτών
Πάσχα, ο Χιτών και το χρώμα του
Ο μεγαλύτερος εορτασμός όλων των εβραιογενών αβραμικών θρησκειών είναι το Πάσχα, ονομασία προερχόμενη από το εβραϊκό ‘Pesach’ (פֶּסַח) που σημαίνει ‘πέρασμα’ και συνεκδοχικά άνοιγμα – άνοιξη, κατ’ επέκταση αναγέννηση και δη της φύσης, ένας εορτασμός της Άνοιξης. Γι’ αυτό και εορτάζεται κατά τους εαρινούς μήνες.
Στο Ισλάμ, το Πάσχα (Ραμαντάν) εξαρτώμενο από το σεληνιακό ημερολόγιο εορτάζεται κυκλοτερώς, έχοντας αποσυνδεθεί από τον εορτασμό της άνοιξης, αφού ο εορτασμός του συμπίπτει περιοδικά σε όλες τις εποχές του έτους.
Αντιθέτως, το εβραϊκό και το χριστιανικό Πάσχα, ακολουθώντας το ηλιακό ημερολόγιο, εξαρτώνται από την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας και εορτάζονται πάντα στην καρδιά της Άνοιξης, παραμένοντας ένας μεγάλος εαρινός εορτασμός, όπως συμβαίνει και με το holi (εορτασμό της Άνοιξης και των χρωμάτων) των ινδουιστών.
Το Πάσχα των χριστιανών της δύσης και του βορρά εορτάζεται με μια πολυχρωμία, αφού ο εορτασμός αυτός βασίστηκε στον εκτοπισμένο πλέον από τον χριστιανισμό εορτασμό της εαρινής θεάς Ηόστρε των προχριστιανών αγγλοσαξώνων, εξ ου και τα πολύχρωμα πασχαλινά αυγά.
Αντιθέτως, το Πάσχα των ορθοδόξων χριστιανών, βασισμένο στα προχριστιανικά Αδώνεια μυστήρια, των οποίων έχει διατηρήσει πολλά τελετικά και τον συμβολισμό της θυσίας, χρωματικά είναι συνδεδεμένο με το κόκκινο χρώμα, το πρώτο (άνοιγμα) των χρωμάτων, χρώμα του αίματος και της θυσίας, γι’ αυτό και τα πασχαλινά αυγά των ορθοδόξων χριστιανών είναι κυρίως κόκκινα.
Μια από τις ελάχιστες (αν όχι η μοναδική) χρωματικές αναφορές της Καινής Διαθήκης, είναι αυτή που αφορά στον χιτώνα που φόρεσαν στον Ιησού περιγελώντας τον οι στρατιώτες του Πόντιου Πιλάτου. Στα 3 από τα 4 Ευαγγέλια το χρώμα του χιτώνα αναφέρεται κόκκινο, ενώ στο ένα προσδιορίζεται απλώς σαν λαμπρό ένδυμα.
Επειδή, ως γνωστόν, υπάρχουν διαφορές μεταξύ των 4 Ευαγγελίων, σας παραθέτω τα σχετικά αποσπάσματα:
Κατά Ματθαίον (κεφ κζ΄ 28)
Και εκδύσαντες αυτόν περιέθηκαν αυτώ χλαμύδα κοκκίνην
Κατά Μάρκον (κεφ ιε΄17)
Και ενδύουσιν αυτόν πορφύραν και περιτιθέασιν αυτώ πλέξαντες ακάνθινον στέφανον
Κατά Λουκάν (κεφ κγ’ 11)
Εξουθενήσας δε αυτόν ο Ηρώδης συν τοις στρατεύμασιν αυτού και εμπαίξας περιβαλών αυτόν εσθήτα λαμπράν ανέπεμψεν αυτόν τω Πιλάτω.
(εδώ, εκτός του ότι δεν έχουμε χρωματικό προσδιορισμό της εσθήτας, σε αντίθεση με τα άλλα Ευαγγέλια, έχομε επιπλέον χρονική ανατροπή, διότι ενώ στα άλλα ο περιπαιγμός του Ιησού έγινε στον χώρο του Πόντιου Πιλάτου, στο κατά Λουκάν αυτό συνέβη από τον Ηρώδη προτού σταλεί από αυτόν στον Πιλάτο)
Κατά Ιωάννην (κεφ ιθ’ 2)
Και οι στρατιώται πλέξαντες στέφανον εξ ακανθών ετέθηκαν αυτού την κεφαλήν και ιμάτιον πορφυρούν περιέβαλον αυτόν.
Ο «Χιτών» (The Robe), με θέμα τον χιτώνα του Χριστού είναι ο τίτλος της πρώτης κινηματογραφικής ταινίας που γυρίστηκε σε σύστημα σινεμασκόπ το 1953, με πρωταγωνιστές τους Βίκτορ Μάτσιουρ, Ρίτσαρντ Μπάρτον και Τζην Σίμμονς.
admin is | Topic: Uncategorized, κόκκινο, Μύθοι και χρώματα | Tags: None
No Comments, Comment or Ping
Reply to “Ο χιτών”