χρωματα: τα λαδια
Βαφές: τα Λάδια
Τα χρώματα, οι μπογιές όπως αποκαλούν οι καλλιτέχνες τις διάφορες βαφές που χρησιμοποιούν, είναι συνυφασμένα με τα είδη ζωγραφικής, όπου συνήθως παίζουν πρωτεύοντα ρόλο. Υπάρχουν αρκετά διαφορετικά είδη καλλιτεχνικών βαφών, όπως ήδη αναφέραμε σε προηγούμενη ανάρτησή μας κάτω από τον γενικό τίτλο «Βαφές».
Σ’ αυτό το άρθρο θα ασχοληθούμε με ένα είδος αυτών των βαφών, τα Λάδια, όπως αποκαλούνται από τους ζωγράφους.
Σημ. Με τον όρο «λαδομπογιές» αναφερόμαστε στα χρώματα βαφής με βάση το λάδι που χρησιμοποιούνται στο βάψιμο κτισμάτων, κυρίως ξύλινων και μεταλλικών επιφανειών.
Την πιο περίοπτη θέση στις εικαστικές τέχνες κατέχουν τα λάδια, οι ελαιογραφίες, που θεωρούνται ό,τι κλασικότερο στην ζωγραφική τέχνη.
Οι μεγάλοι δάσκαλοι της ζωγραφικής, ζωγράφιζαν τους πίνακές τους με λάδια, έτσι ώστε τα άλλα είδη ζωγραφικής να θεωρούνται κάπως δεύτερα, έστω και αν πρόκειται για αριστουργήματα. Αυτό βέβαια όσον αφορά στους πίνακες, γιατί η αυγοτέμπερα θεωρείται ο βασιλιάς της τοιχογραφίας, ενώ άλλα είδη βαφών θεωρούνται καταλληλότερα για άλλα είδη ζωγραφικής.
Τα λάδια, παρά την περίοπτη θέση που κατέχουν, δεν είναι παλαιότερα από την αναγεννησιακή περίοδο, αν και η χρήση φυτικών ελαίων ήταν γνωστή στους αρχαίους μεσογειακούς πολιτισμούς των Ελλήνων, Ρωμαίων και Αιγυπτίων, όμως δεν υπάρχουν παρά ελάχιστες αποδείξεις για την χρήση τους σαν μέσο ζωγραφικής βαφής.
Έλληνες συγγραφείς, όπως ο Βυζαντινός Αέτιος Αμιδηνός, κατέγραψαν την χρήση φυτικών λαδιών σαν βερνίκι που απλωνόταν πάνω σε ζωγραφιές για να τις προστατεύει και να τις κάνει αδιάβροχες.
Πιστεύεται ότι η σημερινή τεχνική των χρωμάτων λαδιού ανακαλύφθηκε γύρω στο 1410 από τον Φλαμανδό ζωγράφο Jan van Eyck ο οποίος θεωρείται ο πατέρας της ελαιογραφίας, αν και αμφισβητείται η πατρότητά του από πολλούς ιστορικούς της τέχνης, γιατί όπως είπαμε και προηγουμένως η τεχνική αυτή είναι αρκετά παλαιότερη του van Eyck. Αυτός όμως είναι ο πρώτος που πειραματίσθηκε σοβαρά με την παρασκευή βαφών διαλυμένων σε λάδι, όταν κάποτε οι αυγοτέμπερες που χρησιμοποιούσε στους πίνακές του καταστράφηκαν από τον ήλιο και προσπάθησε να βρει κάποια ανθεκτικότερη βαφή.
Ο Antonello da Messina μετέφερε την τεχνική αυτή στην Βενετία όπου τελειοποιήθηκε.
Η μεγάλη εξέλιξη της ελαιογραφίας επήλθε με τον Ολλανδό Rubens (1577-1640) που με τη σειρά του επηρέασε τους άλλους μεγάλους ζωγράφους της εποχής Rembrandt και Velasquez.
Τα λαδοχρώματα δημιουργούνται με την ανάμιξη χρωστικών και λαδιού, κυρίως λαδιού που εξάγεται από λιναρόσπορους ή από παπαρούνες.
Τα λάδια αυτά οξειδώνονται με τον αέρα και δημιουργούν ένα στέρεο επίστρωμα όπου οι χρωστικές απλώνονται ομοιόμορφα.
admin is | Topic: Τέχνες και χρώματα | Tags: None
No Comments, Comment or Ping
Reply to “χρωματα: τα λαδια”