xromata.com


Οι τρεις διαστάσεις των χρωμάτων: Ο διπλός κώνος – The three dimensions of color: The double cone

 

 Οι τρεις διαστάσεις των χρωμάτων (β)

 

Για να κατανοηθούν οι τρεις διαστάσεις των χρωμάτων μετατρέψαμε τον χρωματικό κύκλο σε σφαίρα. Κατά άλλους η απόδοση θεωρείται ορθότερη αν αντί για σφαίρα το στερεομετρικό μας σχήμα έχει τη μορφή δυο κώνων ενωμένων στις βάσεις τους.

Για να γίνει πιο κατανοητό το θέμα αναγράφουμε όσα αναφέρονται στο βιβλίο COLOUR σχετικά με τις τρεις διαστάσεις των χρωμάτων.

 

 

Εάν σας ζητηθεί να τακτοποιήσετε σε μια διάταξη χίλια τετραγωνάκια διαφορετικών χρωμάτων, πως θα τα τακτοποιήσετε; Αυτό είναι ένα πρόβλημα με το οποίο παλεύουν φιλόσοφοι, καλλιτέχνες και μαθηματικοί από τον 17ο αιώνα, από τότε που ο Νεύτων ανέλυσε το φως στα μήκη κύματος που το συνιστούν. Εκείνος διευθέτησε τα χρώματα του φάσματος σε έναν απλό δακτύλιο, ενώνοντας το κόκκινο της μιας άκρης του φάσματος με το μωβ της άλλης άκρης. Όμως τα χρώματα είναι πιο σύνθετα από αυτή την απλή τους έκφραση.

Κάθε ένα από τα χρώματα, κόκκινο, πορτοκαλί, κίτρινο, πράσινο, μπλε, μωβ, (αλλά και οι αποχρώσεις που διακυμαίνονται ανάμεσά τους), μπορεί να είναι φωτεινά, έντονα ή απαλά.

Το έντονο χρώμα μιας βαφής μπορεί να γίνει απαλότερο με την προσθήκη άσπρου.

Η χρωστική πληρότητα ενός χρώματος είναι γνωστή σαν «κορεσμός», λέξη που χρησιμεύει στη βιομηχανία βαφών για τον προσδιορισμό της σχετικής δυνητικής χρωστικής ποσότητας που περιέχει μια βαφή.

Π.χ. τα μπλε κλιμακώνονται από το ανοιχτογάλανο έως το έντονο ή κορεσμένο βαθύ μπλε.

 

Επειδή όλα τα χρώματα έχουν τρεις διαστάσεις: χροιά, φωτεινότητα και κορεσμό για να τα παρατάξουμε χρειαζόμαστε ένα τρισδιάστατο χρωματικό σύστημα. Θεωρητικοί προσπάθησαν με διάφορα στερεομετρικά σχήματα, όπως ημισφαίρια, σφαίρες κλπ. όμως για τη διευθέτηση των χιλιάδων αποχρώσεων που μας παρέχει σήμερα η βιομηχανία, βρέθηκε ένα απλό και εύχρηστο σχήμα, ένας διπλός κώνος.

 

 

 


The three dimensions of color: The double cone

The three dimensions of color (b)


To understand the three dimensions of color we did change the color circle to a color sphere.

In other rendering is considered better if instead of a stereometrical sphere shape, the form of two cones joined at their bases is used.

To make it more understandable we remove here what is written  down in the book ‘COLOUR’ about the three dimensions of color.

“If you were asked to arrange thousand differently coloured squares in order, how would you go about it? This is a problem that with which philosophers, artists and mathematicians have been grappling from the 17th century, since Newton analyzed the light into its constituent wavelengths. He ordered the colors of the spectrum into a simple circle, joining the red at one end of the spectrum to violet at the other. But colors are more complicated than their simple countenance.

Each color, red, orange, yellow, green, blue, violet, (and the colors fluctuate between them), may be bright, intense or pale.
An intense paint can be made paler by the addition of white.

The colourfulness of a color, known as "saturation", is a word used by the paint industry to determine the relative potential of a dye quantity comprising a dye.
For example,. blues can range from a desaturated or whitish blue to an intense or saturated deep blue.

Since all colors have three dimensions: hue, brightness and saturation to order them we need a three-dimensional color system. Theorists have tried various stereometrical shapes such as hemispheres, spheres etc. but to arrange thousands of shades which the industry provides us today, is found a simple and convenient shape, that of a double cone.


is | Topic: Συμπαντικοί νόμοι και χρώματα, Χρωματικός κύκλος | Tags: , , , , , , ,

3 Comments, Comment or Ping

  1. marina karderini

    1

    …σαφώς γίνεται πληρέστερη και πιό κατανοητή η ανάλυσις των χρωμάτων με τους 2 κώνους απο αυτή του Νεύτωνα με τον κύκλο.Αυτό που παρατήρησα είναι ,ότι η μετάβασις στην αλλαγή χρώματος ,είναι εντονότερη στα ψυχρά από ότι στα ζεστά.ή κάνω λάθος/
    26-3-11

    22 May
  2. admin

    2

    Καλώς παρατήρησες Marina Κarderini, αν αυτό εννοείς, ότι η μετάλλαξη χροιάς των ψυχρών χρωμάτων (δηλαδή η μεταλλαγή του μπλε σε πράσινο ή μωβ) είναι πιο ευδιάκριτη από αυτήν των θερμών (κόκκινο προς πορτοκαλί ή πορφυρό). Το πορτοκαλί έχει ξεχωρίσει σαν ιδιαίτερο χρώμα μόλις πριν λίγους αιώνες, ενώ στην αρχαιότητα (αλλά ακόμα και σήμερα οι ακόλουθοι της θεωρίας περί χρωμάτων του Αριστοτέλη) θεωρούσαν την γκάμα κίτρινο – πορτοκαλί – κόκκινο – πορφυρό σαν διαβαθμίσεις ενός χρώματος.
    Τελικά, κατάλαβα σωστά; ή μήπως εννούσες κάτι άλλο;
    Πάνος
    26-3-11

    22 May
  3. marina karderini

    3

    Καλώς κατάλαβες την ερώτησή μου,Πάνο και σε ευχαριστώ γιά τις διευκρινήσεις.

    22 May

Reply to “Οι τρεις διαστάσεις των χρωμάτων: Ο διπλός κώνος – The three dimensions of color: The double cone”