xromata.com


Οι τρεις διαστάσεις των χρωμάτων – The three dimensions of colors







Ας δούμε αναλυτικότερα ποιες είναι οι τρεις διαστάσεις των χρωμάτων

 

 

ΦΩΤΕΙΝΟΤΗΤΑ:

Αυτή η χρωματική διάσταση αφορά στον προσδιορισμό του πόσο φωτεινό (ανοιχτό) ή σκοτεινό (σκούρο) είναι ένα χρώμα. Η κλιμάκωση της φωτεινότητας των χρωμάτων διατρέχει τον κεντρικό άξονα της σφαίρας, από τον πάνω πόλο προς τον κάτω πόλο της χρωματικής σφαίρας. Το λευκότερο των λευκών βρίσκεται στην κορυφή του άξονα, ο οποίος γκριζάρει βαθμιαία, όσο κατερχόμαστε και καταλήγει στο σκουρότερο μαύρο χρώμα, στον κάτω πόλο του άξονα.

 

ΧΡΟΙΑ:

Η διάσταση της χροιάς προσδιορίζει την αλλαγή απόχρωσης που λαμβάνει κάθε χρώμα της σφαίρας κινούμενο είτε δεξιόστροφα, είτε αριστερόστροφα, αναμειγνυόμενο με το πλαϊνό του χρώμα. Έτσι λοιπόν, το κίτρινο χρώμα κατευθυνόμενο προς το μπλε παίρνει πράσινες χροιές μέχρι που πρασινίζει τελείως, ενώ κινούμενο προς την αντίθετη κατεύθυνση, όπου βρίσκεται το κόκκινο, παίρνει πορτοκαλί χροιές.

 

ΚΟΡΕΣΜΟΣ (ΧΡΩΜΑΤΙΚΗ ΠΛΗΡΟΤΗΤΑ):

Η διάσταση αυτή αφορά στην πυκνότητα και καθαρότητα των χρωμάτων.

Αυτή η διάσταση κινείται ακτινωτά από τον κεντρικό γκρίζο άξονα της σφαίρας προς την εξωτερική επιφάνειά της. Τα χρώματα που είναι στην επιφάνεια της σφαίρας, βρίσκονται στην πληρέστερη (κορεσμένη) μορφή τους. Όσο προχωρούν προς το κέντρο, προς τον άξονα, γκριζάρουν, σκουραίνουν και χάνουν τη χρωματική τους δυνατότητα.

Ένα πλούσιο, πλήρες, καθαρό κόκκινο λοιπόν, βρίσκεται  πιο μακριά από τον κεντρικό άξονα, απ’ ότι ένα κόκκινο με λιγότερη χρωματική ένταση.

 

Για να  καταλάβουμε καλύτερα τον κορεσμό των χρωμάτων κάνουμε το εξής:

Παίρνουμε ένα γκρι χαρτί και το βάφουμε με ένα κεροκράγιονο ή μια ξυλομπογιά. Με το πρώτο πέρασμα του χρώματος πολλά σημεία του χαρτιού έχουν μείνει άβαφα. Ξαναπερνάμε το χρώμα μας για δεύτερη φορά.Τώρα έχουν βαφεί και άλλα σημεία του χαρτιού που δεν είχαν χρωματιστεί την πρώτη φορά. Επαναλαμβάνουμε έως ότου βαφτούν όλα τα σημεία του χαρτιού. Τώρα η πυκνότητα του χρώματός μας είναι πλήρης, δεν υπάρχουν ελεύθερα σημεία στο χαρτί για να δεχθούν και άλλη βαφή. Το χρώμα μας βρίσκεται σε κορεσμό.

 

 

 

The three dimensions of colors

 

Let’s have a look in more detail on what are the three dimensions of color

BRIGHTNESS:

This color dimension concerns the determination of how bright (light) or dark is a color. The scaling of brightness of colors runs the central axis of the sphere, from the upper pole to the lower pole of the color sphere. The whitest white located in the shaft top, which gradually turned gray as descends and reaches the darkest black color, at the lower pole axis.

HUE:

The dimension of hue determines the change of color receiving each color on the surface of the sphere moving either clockwise or counterclockwise, admixed with the neighboring color. So, yellow color directed to the blue gets green hues until greens completely, while moving in the opposite direction, where is red, it gets orange hues.

SATURATION (COLOR COMPLETENESS):

This dimension refers to density and color purity.

This dimension is radially moved from the central gray axis of the sphere to the outer surface. Colors that located in the surface of the sphere are in fully density (saturated) form. While moving towards the center, to the axis, turn gray, darken and lose their color feature.

A rich, full, pure red then, is further away from the central axis, from than a red color with less intensity.

To understand better the color saturation we do the following:

We get a gray paper and paint it with  wax crayon or pencils. On the first pass of the color many parts of the paper are left unpainted. We pass over the color for a second time. Now the color have dyed more points of the paper that were not painted at the first time. We repeat until all parts of the paper are painted. Now the density of the color is completed as there are no free points on paper to accept painting. The color is fully saturated.


is | Topic: Συμπαντικοί νόμοι και χρώματα, Χρωματικός κύκλος | Tags: , , ,

3 Comments, Comment or Ping

  1. 1

    Πολύ ενδιαφέρον το κείμενο σου. Ρίξε μια μάτια αν θέλεις στο http://www.ntc.gr. Με πολύ κόπο συγκέντρωσα αρκετά ονόματα χρωμάτων και έκανα και μερικά εργαλεία για να βλέπεις τα χρώματα μιας φωτογραφίας.
    26-5-09

    26 May
  2. admin

    2

    Καταπληκτική Michael η δουλειά που μας έστειλες. Ιδιαίτερα η λίστα των ονομασιών.
    Ένα σοβαρό βοήθημα για όσους εργάζονται με το απρόσωπο, αριθμημένο, RGB. Οι αποχρώσεις παίρνουν ταυτότητα με το όνομά τους, αποκτούν προσωπικότητα και γίνονται πιο οικείες στους χρήστες.
    Μάλλον γνωρίζετε καλύτερα από εμένα πόσο δύσκολο είναι το έργο της μετάφρασης με το οποίο θέλετε να ασχοληθείτε.
    Οι 1663 αποχρώσεις που συγκεντρώσατε, όπως δηλώνεται από τη δεύτερη στήλη, σχετίζονται και προέρχονται από 10 χρώματα. Γλωσσολογικές έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι πιο εξελιγμένες γλώσσες της ανθρωπότητας έχουν σχηματίσει μέχρι 11 εννοιολογικούς χρωματικούς όρους.
    Όλες οι άλλες ονομασίες αφορούν σε αποχρώσεις των 10 χρωματικών όρων που παραθέτετε στη διπλανή στήλη.
    Πολλές από τις ονομασίες αυτές έχουν καθιερωθεί εμπορικά από διάφορες εταιρείες, άλλες έχουν ονομασίες σχετικές με την γεωγραφική περιοχή ή την ιστορία του συγκεκριμένου χρώματος (ματζέντα, ουλτραμαρίν, μπλε της Πρωσίας), αλλά οι περισσότερες σχετίζονται με αντικείμενα παρόμοιας απόχρωσης.
    Συμβατικά λοιπόν, κάθε ονομασία φέρνει στο νου περίπου τη συγκεκριμένη απόχρωση, όπως λαχανί, θαλασσί, σαρτρέζ, καναρινί. Όμως τα πράγματα μπερδεύονται όταν θέλουμε επακριβείς προσδιορισμούς.
    Πχ. το κεραμιδί σε ποιά κεραμίδια αντιστοιχεί; τα ελληνικά, τα αγγλικά ή αυτά του Μπορντώ; τα παλιά ή τα καινούργια;
    Το κερασί σε ποιο είδος κερασιών ανταποκρίνεται; τα βοδενά, τα απλά ή τα πετροκέρασα;
    Θεωρώ πάντως, το έργο σας σπουδαίο και ασφαλώς θα βοηθήσουμε όπου μπορούμε. Εξάλλου πρόκειται και για το πρώτο link που εμφανίζεται και γίνεται αποδεκτό από τα “xromata.com”.
    Ευελπιστώ λοιπόν σε συνεργασία και σε επανεμφάνισή σου Michael στα comments μας.
    Τελευταίο, πριν κλείσω. Παρατηρώντας τη δεύτερη στήλη της λίστας χρωμάτων, πρόσεξα πως στο σύστημα RGB, το βασικό κόκκινο σχηματίζεται από την αξία 255 = 12 = 1 + 2 = 3, το μπλε παρομοίως 255 = 12 = 1 + 2 = 3, ενώ το δισυπόστατο κίτρινο 2 φορές το 255, δηλαδή 3 + 3
    Πάνος
    1-6-09

    26 May

Reply to “Οι τρεις διαστάσεις των χρωμάτων – The three dimensions of colors”