xromata.com


Τα χρωματα των Μουσων (Γ)

 

Οι 9 Μούσες και το χρώμα των φορεμάτων τους.

(Γ)

 

 

 

Για να φθάσουμε στον χρωματισμό των φορεμάτων των 9 Μουσών, προηγήθηκε ένας εκτενής πρόλογος χωρισμένος σε δυο τμήματα

http://xromata.com/?p=8925

http://xromata.com/?p=9132

στον οποίο αναφέρθηκε το πώς έφθασα στην ανάγκη να προσπαθήσω να ντύσω κάθε μια από τις 9 Μούσες με το κατάλληλο χρώμα, το χρώμα δηλαδή που αντιστοιχεί σε κάθε Μούσα.

Γνωρίζοντας την δυνητικότητα των χρωμάτων, τον συσχετισμό τους με αριθμούς και με αριθμητικά δεδομένες ομάδες πραγμάτων, δεν δύναμαι πλέον να αποδίδω χρώματα στα στελέχη των ομάδων αυτών απλά, διαισθητικά, χωρίς μελέτη.

Μια από τις ομάδες αυτές είναι και οι 9 Μούσες.

 

 

Βάση των ανωτέρω σε κάθε Μούσα αντιστοιχεί και κάποιο χρώμα. Όμως, ποιο είναι το χρώμα αυτό; Ποιο χρώμα αντιστοιχεί σε κάθε μια από τις ακολούθους του Απόλλωνα, του θεού του φωτός;

Η σχέση των Μουσών με το φως Απόλλωνα, από μόνη της δηλώνει τον συσχετισμό τους με χρώματα.

Εάν οι Μούσες ήταν 6, ή έστω 7, ακόμα και 8, βάση των χρωμάτων του φάσματος ο χρωματισμός τους θα ήταν ευκολότερος. Όμως είναι 9. Οπότε ούτε βάση του Χρωματικού κύκλου μπορούν να συσχετισθούν με χρώματα, αφού ο Χρωματικός κύκλος αναλύεται σε 3, 6, 12, 24 χρωματισμούς.

Η λύση δίδεται από τον χρωματισμένο εννεαδικό πίνακα, ο οποίος αποτελείται από 9 αριθμημένα τετράγωνα.

 

 

Επομένως κάθε Μούσα αντιστοιχεί σε κάποιο από τα 9 τετράγωνα, στο χρώμα του και τον αριθμό του.

Τώρα δεν απομένει παρά να κατατάξουμε σε σειρά τις Μούσες.

Από τους περισσότερους αρχαίους συγγραφείς, οι 9 Μούσες αναφέρονται με την ίδια σειρά που χρησιμοποιεί και ο Ηρόδοτος δίδοντας το όνομα μιας από τις Μούσες στα εννέα βιβλία της Ιστορίας του.

Η σειρά αυτή είναι η εξής:

1 Κλειώ

2 Ευτέρπη

3 Θάλεια

4 Μελπομένη

5 Τερψιχόρη

6 Ερατώ

7 Πολύμνια

8 Ουρανία

9 Καλλιόπη

Τοποθετώντας τις 9 Μούσες πάνω στον χρωματισμένο εννεαδικό πίνακα, κάθε μια στο αντίστοιχο με τον αριθμό της τετράγωνο, αυτομάτως βλέπουμε το χρώμα της, το χρώμα του ενδύματός της.

Οπότε έχουμε:

Στο 1 την Κλειώ, την Μούσα της ιστορίας να φορά μπλε φόρεμα.

Στο 2 την Ευτέρπη την εφευρέτρια των αυλών, προστάτιδα της μουσικής, ιδιαίτερα της αυλικής (των πνευστών) να φορά πράσινο ρούχο.

 

 

Η Θάλεια, Μούσα της Κωμωδίας, στο 3ο τετράγωνο, φορά μωβ.

Στο 4, η Μελπομένη, Μούσα της τραγωδίας, φορά κι αυτή πράσινα.

 

 

Στο μέσον, στο κεντρικό 5ο τετράγωνο η Τερψιχόρη, Μούσα της κίνησης και του χορού, είναι ντυμένη στα κίτρινα.

6η η Ερατώ, Μούσα της ερωτικής ποίησης, φοράει φόρεμα πορτοκαλί.

 

 

Στα μωβ είναι ντυμένη και η 7η Μούσα, η Πολύμνια, Μούσα της μιμιτικής και των ύμνων.

8η, κι’ αυτή με πορτοκαλί ένδυμα η Ουρανία, Μούσα της Αστρονομίας.

Τέλος η Καλλιόπη, Μούσα της επικής (ηρωικής) ποίησης, η ωραιοτέρα των Μουσών είναι ντυμένη στα κόκκινα.

 

 

Παρατηρούμε πως έχουμε 2 πρασινοντυμένες Μούσες, 2 που φοράν πορτοκαλί ρούχο και 2 ντυμένες στα μωβ.

Εδώ, βάση του στερεομετρικού εννεαδικού πίνακα, όπου τα παράγωγα (πράσινο, μωβ, πορτοκαλί) χρώματα εμφανίζονται σε δυο αποχρώσεις το καθένα, μπορούμε να ντύσουμε αντίστοιχα αυτές τις Μούσες.

 

 

Έτσι, η Ευτέρπη, πλησιέστερη στο 1 (μπλε) φορά το πράσινο φουστάνι, ενώ η Μελπομένη, πιο κοντά στο 5 (κίτρινο), φορά το ανοιχτότερο πράσινο.

Παρομοίως και η Ερατώ, πολύ κοντά στο 5, ντύνεται με το ανοιχτόχρωμο πορτοκαλί, ενώ το καθαυτό πορτοκαλί φορά η Ουρανία.

Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με αυτές που φορούν μωβ χρώμα. Η Θάλεια, πλησιέστερη προς το μπλε φοράει το βιολετί μωβ χρώμα, ενώ η Πολύμνια, πιο κοντά στο κόκκινο φοράει πορφυρό μωβ χρώμα.

Εάν επικεντρωθούμε σε κάθε Μούσα, θα παρατηρήσουμε ότι το χρώμα του φορέματός της, το όνομά της, η ιδιότητά της, ο αριθμός του τετραγώνου της, ακόμα και η ιδιότητα του πνεύματος που προσδίδεται στο αντίστοιχο τετράγωνο, σχετίζονται άρρηκτα μεταξύ τους.

 

 

Επειδή πρόκειται για μια επίπονη και μακροσκελή εργασία, ευνόητο είναι ότι θα αναφερθούμε προσεχώς σε κάθε μια Μούσα χωριστά.

 

 

 


is | Topic: μαγικά τετράγωνα, Μύθοι και χρώματα | Tags: None

No Comments, Comment or Ping

Reply to “Τα χρωματα των Μουσων (Γ)”