xromata.com


Τι ειναι Αρχη;

 

 

Εννεαδικός πίνακας και χρώματα «αρχές»

 

 

Τί είναι Αρχή;

 

 

Σε προηγούμενο άρθρο της σειράς «Μαγικά Τετράγωνα», συγκεκριμένα στο άρθρο «Τα χρώματα του εννεαδικού πίνακα» που αναρτήθηκε στις 25/5/14, είδαμε πως τα τρία βασικά χρώματα και δυο από τα τρία παράγωγα, το πράσινο και το μωβ, ενέχουν θέση αρχής (το πορτοκαλί είναι το μόνο χρώμα από τα 6 που δεν ενέχει θέση αρχής) και αναρωτηθήκαμε:

 

 

 

 

Τι ακριβώς σημαίνει ΑΡΧΗ;

http://xromata.com/?p=6299

 

Αν ρίξουμε μια ματιά στα λεξικά θα δούμε ότι για την αρχή αναφέρεται πως είναι το πρώτο σημείο (τοπικό ή χρονικό) από το οποίο ξεκινά πράξη, ενέργεια, κατάσταση, γεγονός κλπ.

 

 

Συνεκδοχικά αρχή είναι η έναρξη, η πράξη του ξεκινήματος έργου, διαδικασίας κλπ.

Αρχή θεωρείται οτιδήποτε είναι η βάση, ο απαραίτητος όρος για κάτι (που στηρίζεται σ’ αυτήν) και κατ’ επέκταση ο θεμελιώδης κανόνας που δεν υπόκειται σε αμφισβήτηση.

 

Για να μπούμε βαθύτερα στην έννοια της ΑΡΧΗΣ, ανατρέχω στο βιβλίο ΓΕΝΙΚΩΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΛΟΝΤΙ (Αποσπάσματα βιβλιογραφιών και δημοσιευμάτων) της Έλπης Φουσέκη – Κυρίμη και αντιγράφω από το «Ανάτυπο από την επιστημονική επετηρίδα της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, τόμος ΛΓ 2000-2001» του Εμ. Μικρογιαννάκη, αυτά που αναγράφονται για την ΑΡΧΗ:

ΑΡΧΗ (κατ’ αρχήν) είναι ένα σημείο που δεν έχει διαστάσεις. Ενώ όμως το σημείο αυτό είναι αδιάστατο και άρα μηδενικό, έχει βαθύ νόημα (είναι «στίγμα») όχι αφ’ εαυτού αλλά από κάτι συνεκφερόμενο.

Το σημείο αυτό δηλαδή γίνεται αρχή τινός.

 

 

Επομένως η αρχή – σημείο με την σύζευξή της με κάποιο τι  αποκτά τόση σημασία, όση ίσως και το όλον τι του οποίου είναι αρχή.

Η αρχή παρά την υπερβολική σημασία που αποκτά είναι στην πραγματικότητα ανύπαρκτη. Δεν υπάρχει στην φύση. Λαμβάνεται υπό του νου κατ’ επιλογή και εξαίρεται.

Ο νους του ανθρώπου (καθορίζων την αρχήν τινός) είναι αυτός που άρχει…

 

 

Η αρχή του επιστήμονος είναι ανάλογη του πολιτικού ηγέτη. Εκτείνεται σε μεγάλο ή μικρό χώρο και είναι χαλαρή ή αυστηρή οργάνωση. Όταν μιλούμε για οργάνωση εννοούμε τον τρόπο που δένονται απλά ή ποικίλα στοιχεία ώστε να αποτελούν σύνολο ευδιάκριτο. Για να γίνει αυτό πρέπει τα στοιχεία τα επί μέρους να αναχθούν σε κάτι. Αυτό το κάτι τα ενοποιεί και όλα ανάγονται σε αυτό ή απάγονται από το ίδιο.

Περί αυτό (ή υπό αυτό) υπάρχουν…

[υπάρχω σημαίνει ευρίσκομαι υπό αρχής]

 

 

Στα δυο πεδία που εκδηλώνεται η έννοια της αρχής, το πολιτικό σε ευρεία έννοια και το επιστημονικό, είναι φανερό ότι παρακολουθείται αναπόσπαστα από μια άλλη έννοια με ευρύ επίσης πεδίο, την έννοια της πλοκής. Δεν γίνεται αρχή άνευ πλοκής, ούτε πλέκεται κάτι που να μην αποβλέπει σε οργάνωση και αρχή.

 

 

Η πιστοποίηση θα μας έλθει αν η ρίζα (βάση) του άρχειν έχει και την σημασία του πλέκειν.

Η ρίζα του ρήματος άρχω με την δυνατότητα εναλλαγής του χαρακτήρα της είναι: αρκ-, αργ-, αρχ-.

Από το αρχ- έχομε αρχή, αρχικός, άρχων, αρχίζω.

Από το αργ- έχομε το ήργμαι (έχω αρχθεί, έχω κυβερνηθεί).

Από το αρκ- γίνεται η λέξη άρκυς που σημαίνει δίκτυο, πλέγμα, έτσι, νοηματικά, το πεδίο της αρχής συνάπτεται προς το πεδίο της πλοκής.

 

 

Με αντιμεταχώρηση των συμφώνων της ρίζας, από αρκ- σε ακρ-, η αφετηρία, η βάση, αυτή η αρχή κατ’ εξοχήν, είναι το άκρον. 

 

Επομένως η άκρη (βάση) μιας πλοκής άρχει επί του ακόλουθου συνόλου, είναι η αρχή της, ο άρχων (αυτός που άρχει), ο βασιλεύς κατά την πολιτική αρχή.

Ας δούμε όμως ποια είναι η έννοια και ποιος ο ρόλος του πραγματικού άρχοντα – βασιλέως:

 

 

Η επικρατέστερη εκδοχή για την ετυμολογία του "βασιλέως" είναι το ρήμα βαίνω και η παράγωγος αυτού ρίζα βασι- της οποίας πρωτότοκο παιδί είναι η "βάσις".
Η κατάληξη -λευς (λιας) προέρχεται από την λέξη "λαός" που απαντά και ως "λεώς" και της οποίας η αρχική σημασία είναι το όλον, το σύνολο (εννοείται των ανθρώπων). Στην ιωνική διάλεκτο ο λαός λεγόταν λευς.
Έτσι, βασιλεύς = εκείνος που κινεί τον λαό, που τον κάνει να βαίνει σε μια κατά την κρίση και βούλησή του πορεία, άρα ο οδηγός του, ο ηγέτης του.
Παραλλαγή της ίδιας εκδοχής θέλει το δεύτερο συνθετικό προερχόμενο από το ουσιαστικό λας = λίθος [εξ ου και λαός, κατά τον μύθο του Δευκαλίωνα] η πέτρα και κατ’ επέκτασιν το στερεό έδαφος.
Άρα βασιλεύς = αυτός που βαίνει επί στερεού εδάφους, ο ισχυρά εδραζόμενος και κατά συνέπεια ο δυνατός, ο ικανός, ο κατάλληλος για ηγέτης, ο αρχηγός, ο πρώτος τη τάξει, ο άρχοντας.
Συνεπώς "βασιλεύς" ονομάζεται ο κάθε επικεφαλής και όχι μόνο αυτός που εννοούμε σήμερα, ο εστεμμένος.

 

 

 


is | Topic: Uncategorized, εννοιολογία, μαγικά τετράγωνα, Συμπαντικοί νόμοι και χρώματα | Tags: None

No Comments, Comment or Ping

Reply to “Τι ειναι Αρχη;”