xromata.com


Το χρωμα του νυφικου (2) – The color of wedding dress (2)

 

 

Το χρώμα του νυφικού  

(2ο μέρος)

 

 

Πριν την βικτωριανή εποχή, κατά την οποία καθιερώθηκε να ντύνεται η νύφη στα ολόλευκα, το χρώμα της μόδας για τα νυφικά ήταν το μπλε…

αλλά ας ρίξουμε μια ματιά στα προηγούμενα νυφικά.

 

 

Το χρώμα που προτιμούσαν από την αρχαιότητα έως και τον μεσαίωνα οι άνθρωποι για το γαμήλιο φόρεμα της νύφης ήταν το πράσινο, το χρώμα της Αφροδίτης για τους αρχαίους, το χρώμα της φύσης και σύμβολο της γονιμότητας. Οι πιο απλοί και φτωχότεροι άνθρωποι της υπαίθρου όταν δεν μπορούσαν να έχουν πράσινα υφάσματα, είχαν σαν εναλλακτική λύση τα καφετιά και γήινα χρώματα που κι αυτά έφερναν στο νου την φύση και την καρποφορία.

 

 

Κάποιες αναφορές λένε ότι στην αρχαία Ελλάδα οι νύφες συνήθιζαν να καλύπτουν το πρόσωπό τους με κροκωτό (βαθυκίτρινο) αραχνοΰφαντο πέπλο, συνήθειο που διατηρήθηκε και στη ρωμαϊκή εποχή, όπου εκεί το κίτρινο χρώμα αντικαταστάθηκε από το κόκκινο.

 

 

Το πράσινο χρώμα για τα νυφικά ήταν καθιερωμένο έως και μετά τον μεσαίωνα, στην αναγέννηση και μετά, όπου οι εύπορες νύφες χρησιμοποιούσαν βαθυπράσινα πλούσια υφάσματα ενώ οι ακόμα πλουσιότερες αρχόντισσες άρχισαν να χρησιμοποιούν πιο πλούσια υφάσματα βαμμένα με ακριβότερα χρώματα (κόκκινα, μπλε) ή υφασμένα με χρυσές και ασημένιες κλωστές.

 

 

Πολλές δε από τις αριστοκράτισσες νύφες την εποχή της φεουδαρχίας επειδή, όπως είπαμε, οι περισσότεροι γάμοι ήταν ενωτικοί δυο οίκων φορούσαν νυφικά εμπνευσμένα από τα χρώματα και σχήματα που είχε ο θυρεός του οίκου τους, το οικόσημο της οικογένειάς τους.

 

                           

 

Βέβαια, σε μικρότερες και πιο κλειστές κοινωνίες, όπου οι κάτοικοι φορούσαν σχεδόν πανομοιότυπα ρούχα και είχαν καθιερωθεί ορισμένα χρώματα για τα καλά εορταστικά ρούχα της κοινότητας, το νυφικό δεν διέφερε πολύ από τον κλασικό καθιερωμένο ρουχισμό του τόπου. Απλώς τονιζόταν με πλουσιότερα στολίδια και νυφικά κοσμήματα ώστε να γίνεται ξεχωριστό ένδυμα.

 

 

Αυτά ως την προ βικτωριανή εποχή όπου έγιναν πολύ της μόδας τα μπλε νυφικά.

Μπορεί μεν τα λευκά νυφικά να καθιερώθηκαν από την βικτωριανή εποχή και ύστερα, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι προηγουμένως, μέσα στην πολυχρωμία των νυφικών δεν υπήρξαν και άσπρα.

Η Μαρία, βασίλισσα των Σκοτών, φόρεσε λευκό νυφικό το 1559, στον πρώτο της γάμο με τον Δελφίνο Φραγκίσκο της Γαλλίας, επειδή το άσπρο ήταν το αγαπημένο της χρώμα αν και την εποχή εκείνη το λευκό ήταν το καθιερωμένο χρώμα πένθους για τις Γαλλίδες βασίλισσες. Να θεωρήσουμε λοιπόν ότι η επιλογή της ήταν, ας πούμε, επίδειξη ανατρεπτικής ισχύος προς το κατεστημένο; Για να κατανοήσουμε αυτό δεν έχουμε παρά να ντύσουμε με την φαντασία μας μια από τις νύφες σημερινών πριγκιπικών γάμων με μαύρο νυφικό.

 

 

(Η Μαρία ντυμένη στα λευκά ως νύφη και ως χήρα)

 

 Επί τη ευκαιρία να σημειώσουμε ότι πριν την καθιέρωση του λευκού χρώματος για τα νυφικά, στις Σκανδιναβικές χώρες το μαύρο ήταν το δημοφιλέστερο χρώμα για τα νυφικά φορέματα. Επανερχόμενοι στα λευκά νυφικά, αναφέρουμε ότι η πρώτη πριγκίπισσα που έχει καταγραφεί στην ιστορία πως φόρεσε λευκό νυφικό στο γάμο της (1406) ήταν η Φιλίππα της Αγγλίας, αν και στην πραγματικότητα δεν ήταν ολόλευκο γιατί ήταν διακοσμημένο με γκρίζα γούνα από ερμίνες και σκίουρους.

(συνεχίζεται)

 

Translated into English

The color of the bridal gown
(Second part)


Before the Victorian era, when white introduced as the color of the bridal gown, the fashion color for the wedding dresses it was blue…
But let’s take a look at the previous wedding dresses.
The color preferred from antiquity through Middle Ages for the bride’s wedding dress was green, the color of Venus for the ancients, the color of nature, a symbol of fertility. The simpler and poorer rural people when they couldn’t have green fabrics had the option to wear brown earthy colors that also brought to mind nature and bearing.
Some reports say that in ancient Greece, brides used to cover their faces with egg yellow (saffron) gossamer veil, habit continued in Roman times, where yellow replaced by red.
Green color for wedding was established until after the Middle Ages, where affluent brides were using rich fabrics, dyed in dark green and the even richer noblewomen began to use more rich fabrics dyed with more expensive colors (red, blue) or woven with gold and silver threads.
Many of the noble brides at the time of feudalism because, as we said, most marriages were unionists of two houses worn dresses inspired by the colors and symbols of the escutcheon of the bride’s house, the emblem of her family.
Of course, smaller and more closed societies, where people wearing almost identical clothes and had established some certain colors for the festive clothes of the community, the dress did not differ significantly from the standard classic clothing of the area; Just stressed with richer ornaments and bridal jewelry that made the garment unique.
That’s till the pre-Victorian era where at that time very fashionable were the blue wedding dresses.
Whilst the white dresses were introduced to the Victorian era onwards, this does not mean that earlier between the colorful bridal dresses there were not white ones.
Mary, Queen of the Scots, wore a white wedding dress in 1559, at her first marriage to the Dauphin Francis of France, because the white was her favorite color, although at that time white was the standard color of mourning for the French queens. Let’s consider then that her choice was, let’s say, a display of subversive power for the status quo? To understand this we only have to imagine one of the Princes brides of now days present at her wedding in black dress.
On the occasion let’s note that before the introduction of white color for the wedding dresses, in Scandinavian countries, black was the most popular color for wedding gowns.
Going back to white wedding dresses, let’s state that the first princess recorded in history that she wore white dress at her wedding (1406) was Philippa of England, although in reality it was not totally white because it was decorated with gray fur from ermines and squirrels.
(Continued)


is | Topic: Κοινωνική ζωή και χρώματα | Tags: None

10 Comments, Comment or Ping

  1. 1

    I am truly grateful to the owner of this website who has shared this impressive post
    at here.
    9-4-14

    28 Jul
  2. ΑΥΓΟΥΣΤΑ

    2

    Πάνο μου, αν χάνουμε εσένα από τους διαλόγους πως θες να συνεχιστούν οι διάλογοι αυτοί; Ακόμα και αν γίνουν μονόλογοι, ποιός θα συντονίζει;
    14-4-14

    28 Jul
  3. admin

    3

    Δεν με χάνεται ΑΥΓΟΥΣΤΑ μου από τους διαλόγους, που για μένα είναι η ψυχή της ιστοσελίδας. Έστω και μόνο ένας σας να παραμείνει, θα συζητώ μαζί του! Βλέπεις, για άλλη μια φορά οι υποσχέσεις τόσων φίλων (και ιδιαίτερα ατόμων του χώρου μας) για συμμετοχή και στήριξη εξανεμίζονται. Δεν πειράζει όμως. Ακολουθώ την συμβουλή του γιού μου (που ακόμα κι αυτός δεν με στηρίζει) ότι ό,τι κάνω, όσους κόπους και να καταβάλλω, να το κάνω για τον εαυτό μου και μόνο και έτσι κάνω… απλώς, η συμμετοχή άλλων λειτουργεί για μένα σαν χειροκρότημα και με κάνει να “βγάζω φτερά” και να δραστηριοποιούμε πιο έντονα και με μεγαλύτερη ζέση.
    Πάνος
    15-4-14

    28 Jul
  4. ΑΥΓΟΥΣΤΑ

    4

    Χειροκρότημα σου αξίζει και μάλιστα μεγάλο!! Έμαθα ότι θα σε κάνουν και ”κεφάλαιο” ενός βιβλίου!! Ποιός τη χάρη σου!!
    Όμως, λέγε μας και ένα γεια. Αφού ξέρεις, εσύ είσαι αυτός που μας εμπνέεις και μας βάζεις να σκεπτόμαστε πάνω στα χρώματα. (ακόμα μου οφείλεις την ερμηνεία του τεστ ξέρεις, τώρα που το θυμήθηκα…χα, χα..)
    16-4-14

    28 Jul
  5. admin

    5

    Αναπτερώθηκα με το χειροκρότημά σου ΑΥΓΟΥΣΤΑ, με ένα και μοναδικό χειροκρότημα. Σκέψου δηλαδή αν με χειροκροτούσε μια ολόκληρη αίθουσα. Πύραυλος θα γινόμουν.
    Σ’ ευχαριστώ!
    Εξεπλάγην από την πληροφορία σου πως θα με κάνουν «κεφάλαιο» ενός βιβλίου και απόρησα… μετά, κάπου πήγε ο νους μου.
    Θυμήθηκα επίσης πως έχω ξαναγίνει κεφάλαιο βιβλίου στο «Γενικώς και Συνελόντι (αποσπάσματα βιβλιογραφιών και δημοσιευμάτων» της Έλπης Φουσέκη – Κυρίμη.
    Επίσης, μόλις την περασμένη εβδομάδα, ανακάλυψα εντελώς τυχαία στο Face Book ότι κάποιος, εντελώς άγνωστός μου, δημοσίευσε την αναρτημένη, πολύ παλαιότερα, στα xromata εργασία μου για την σχέση μεταξύ Ίριδος, Ίσιδος, Ιούς και Ηώς, χωρίς μεν να αναφέρει πηγές ή το όνομά μου, ενθουσιάστηκα όμως βλέποντας ότι η δουλειά μου κάποιους έχει αγγίξει και την μεταδίδουν.
    Πάνος
    16-4-14

    28 Jul
  6. admin

    6

    Nick Chalas

    Nick Chalas Ενδιαφέρον το πως χρώματα ενδυμασίας διαφέρουν ανάλογα τα διάφορα κράτη και κουλτούρες. Και για πιό λόγο το άσπρο συμβολίζει αγνότητα;

    19-08-18

    28 Jul
  7. admin

    7

    Panos Karayiannis

    Panos KarayiannisYou manage the membership, moderators, settings, and posts for Χρωματόκοσμος. Το άσπρο συμβολίζει την αγνότητα γιατί αντιστοιχεί στο καθαρό (αγνό) φως…. θα μπορούσαμε να κάνουμε ολόκληρη συζήτηση γι' αυτό το θέμα….

    20-08-18

    28 Jul
  8. admin

    8

    Elpis Matsaridou

    Elpis Matsaridou Ενδιαφέρουσα αναρτηση

    19-08-18

    28 Jul
  9. admin

    9

    Tonia Sakkiotou

    Tonia Sakkiotou Πάνο συγχαρητήρια!
    Πόσα πολλά μας μαθαίνεις σε κάθε ανάρτησή σου!
    Περιμένουμε καινούργια συνάντηση-διάλεξη …

    19-08-18

    28 Jul
  10. admin

    10

    Panos Karayiannis

    Panos KarayiannisYou manage the membership, moderators, settings, and posts for Χρωματόκοσμος. Στην διάθεσή σας. Όποτε θέλετε!

    20-08-18

     

    28 Jul

Reply to “Το χρωμα του νυφικου (2) – The color of wedding dress (2)”