xromata.com


Τι βλέπει το μάτι ! -What does see the eye!

Τι «βλέπει» το μάτι!

 

«Η Αλίκη πίσω από τον καθρέφτη» (από το γνωστό παραμύθι του Carroll)  είναι μια έκφραση που έχει αναφερθεί αρκετές φορές στο “xromata.com”, http://xromata.com/?p=1090 και μάλλον θα ακουστεί πολλές φορές ακόμα, γιατί πράγματα που τα θεωρούμε δεδομένα, τα αντιλαμβανόμαστε αντίστροφα από την πραγματικότητα. Τα βλέπουμε σε αντανάκλαση, σε αντικατοπτρισμό. Δεν τα θεωρούμε από την άλλη πλευρά του «καθρέφτη» όπου είναι η πραγματικότητά τους (ή αν προτιμάτε, μια άλλη, πλησιέστερη προς την αλήθεια πραγματικότητα).

 

 

 

Το ίδιο συμβαίνει και με τη λειτουργία της όρασης. Είμαστε όλοι μας πεπεισμένοι ότι βλέπουμε «φως»! Στην πραγματικότητα όμως βλέπουμε «σκοτάδι»! Κάθε διακοπή του σκότους θέτει σε λειτουργία μια χημική διεργασία μέσα στο οπτικό μας όργανο (συγκεκριμένα μέσα στα ραβδία και τα κωνία) η οποία επιτρέπει την οπτική αντίληψη, τη λειτουργία της όρασης. Δηλαδή, με άλλα λόγια, αυτό που βλέπουμε είναι μια διακοπή του σκοταδιού που αντιλαμβανόμαστε συνεχώς.

 

  

 

Το ίδιο το «μάτι» μας, γνωρίζει πολύ καλά τη λειτουργία και την πραγματικότητά του, γι’ αυτό «διαβάζει» ευκολότερα σκοτεινά (οικεία του) σημεία μέσα σε φωτεινό πλαίσιο (φόντο) παρά το αντίθετο, δηλαδή φωτεινά σημεία πάνω σε σκοτεινό πλαίσιο.

Τρανό  παράδειγμα η απλή ανάγνωση.

Διαβάζουμε άνετα τα μαύρα τυπογραφικά στοιχεία τυπωμένα πάνω σε λευκό χαρτί, δεν διαβάζουμε όμως το ίδιο άνετα λευκά γράμματα πάνω σε μαύρο φόντο.

Τα παρακάτω παραδείγματα θα σας πείσουν, πειραματιστείτε λοιπόν:

 

 

Ο ανθρώπινος οφθαλμός μπορεί να διακρίνει τις διαφορές μεταξύ μερικών εκατομμυρίων χρωματισμών, ως προς την ποικιλία της χροιάς, της φωτεινότητας και του κορεσμού. Από αυτό το πλήθος διαφορετικών αποχρώσεων έχουν δοθεί ονομασίες σε μερικές χιλιάδες αποχρώσεων, τουλάχιστον στις πιο εκλεπτυσμένες γλώσσες, και φανταζόμαστε ότι εφόσον ο άνθρωπος δύναται να διακρίνει σταθερά τις ίδιες χρωματικές διαφοροποιήσεις, θα έχει και τις κατάλληλες λέξεις να τις περιγράφει και να διαχωρίζει τον ένα χρωματισμό από τον άλλο.

 

 

 

Ο ανθρώπινος οφθαλμός μπορεί να διακρίνει τις διαφορές μεταξύ μερικών εκατομμυρίων χρωματισμών, ως προς την ποικιλία της χροιάς, της φωτεινότητας και του κορεσμού. Από αυτό το πλήθος διαφορετικών αποχρώσεων έχουν δοθεί ονομασίες σε μερικές χιλιάδες αποχρώσεων, τουλάχιστον στις πιο εκλεπτυσμένες γλώσσες, και φανταζόμαστε ότι εφόσον ο άνθρωπος δύναται να διακρίνει σταθερά τις ίδιες χρωματικές διαφοροποιήσεις, θα έχει και τις κατάλληλες λέξεις να τις περιγράφει και να διαχωρίζει τον ένα χρωματισμό από τον άλλο.

 

 

Τα πράγματα γίνονται δυσκολότερα όταν ξεφεύγουμε από τη σχέση «σκοτάδι – φως» «μαύρο – άσπρο» και εμπλέκονται φωτεινά ή σκούρα χρώματα.

 

  

Ο ανθρώπινος οφθαλμός μπορεί να διακρίνει τις διαφορές μεταξύ μερικών εκατομμυρίων χρωματισμών, ως προς την ποικιλία της χροιάς, της φωτεινότητας και του κορεσμού. Από αυτό το πλήθος διαφορετικών αποχρώσεων έχουν δοθεί ονομασίες σε μερικές χιλιάδες αποχρώσεων, τουλάχιστον στις πιο εκλεπτυσμένες γλώσσες, και φανταζόμαστε ότι εφόσον ο άνθρωπος δύναται να διακρίνει σταθερά τις ίδιες χρωματικές διαφοροποιήσεις, θα έχει και τις κατάλληλες λέξεις να τις περιγράφει και να διαχωρίζει τον ένα χρωματισμό από τον άλλο.

 

 

 

Ο ανθρώπινος οφθαλμός μπορεί να διακρίνει τις διαφορές μεταξύ μερικών εκατομμυρίων χρωματισμών, ως προς την ποικιλία της χροιάς, της φωτεινότητας και του κορεσμού. Από αυτό το πλήθος διαφορετικών αποχρώσεων έχουν δοθεί ονομασίες σε μερικές χιλιάδες αποχρώσεων, τουλάχιστον στις πιο εκλεπτυσμένες γλώσσες, και φανταζόμαστε ότι εφόσον ο άνθρωπος δύναται να διακρίνει σταθερά τις ίδιες χρωματικές διαφοροποιήσεις, θα έχει και τις κατάλληλες λέξεις να τις περιγράφει και να διαχωρίζει τον ένα χρωματισμό από τον άλλο.

 

 

 

Ο ανθρώπινος οφθαλμός μπορεί να διακρίνει τις διαφορές μεταξύ μερικών εκατομμυρίων χρωματισμών, ως προς την ποικιλία της χροιάς, της φωτεινότητας και του κορεσμού. Από αυτό το πλήθος διαφορετικών αποχρώσεων έχουν δοθεί ονομασίες σε μερικές χιλιάδες αποχρώσεων, τουλάχιστον στις πιο εκλεπτυσμένες γλώσσες, και φανταζόμαστε ότι εφόσον ο άνθρωπος δύναται να διακρίνει σταθερά τις ίδιες χρωματικές διαφοροποιήσεις, θα έχει και τις κατάλληλες λέξεις να τις περιγράφει και να διαχωρίζει τον ένα χρωματισμό από τον άλλο.

 

 

 

Ο ανθρώπινος οφθαλμός μπορεί να διακρίνει τις διαφορές μεταξύ μερικών εκατομμυρίων χρωματισμών, ως προς την ποικιλία της χροιάς, της φωτεινότητας και του κορεσμού. Από αυτό το πλήθος διαφορετικών αποχρώσεων έχουν δοθεί ονομασίες σε μερικές χιλιάδες αποχρώσεων, τουλάχιστον στις πιο εκλεπτυσμένες γλώσσες, και φανταζόμαστε ότι εφόσον ο άνθρωπος δύναται να διακρίνει σταθερά τις ίδιες χρωματικές διαφοροποιήσεις, θα έχει και τις κατάλληλες λέξεις να τις περιγράφει και να διαχωρίζει τον ένα χρωματισμό από τον άλλο.

 

 

Δυστυχώς, πολλοί γραφίστες αγνοούν αυτό το φαινόμενο και χάρη εντυπώσεων παίζουν με χρώματα στα κείμενά τους, πολλά εκ των οποίων τελικά δεν διαβάζονται, λόγω της προαναφερθείσας δυσκολίας. Και αν πρόκειται για ένα απλό κείμενο, μικρό το κακό. Θα μείνει αδιάβαστο. Αν όμως πρόκειται για διαφήμιση, καταστρέφεται όλη η διαφημιστική καμπάνια. 

 

Translation into English

What does "see" the eye!

 
"Alice behind the looking glass" (from the famous Carroll’s tale) is an expression that has been mentioned several times in "xromata.com", http://xromata.com/?p=1090 and will probably hear of it many more times, because things that we take for granted, we view them versa from reality.
We see them as reflections on the mirror. We do not consider the other side of the "mirror" where the reality is (or if you prefer another reality closer to the truth).
The same happens with the function of vision. We are all convinced that we see "light"! In reality we see the darkness! Any interruption of darkness activates chemicals in sight body (specifically within the rods and cones) which allows the visual perception, the visual function. That is, in other words, what we see is a pause of the darkness that we see continually.
The "eye" knows very well its functioning and its reality, so it "reads" easily the dark (more familiar to it) points on a bright context (background) rather than the opposite, i.e. bright spots on a dark frame.
Excellent example of it is a simple reading.
We easily read black prints printed on white paper, but we do not read so comfortable white letters on black background.
The following examples will convince you.
Things get more difficult when you are moving away from the relationship "darkness – light, black – white” and involved with bright or dark colors.

Unfortunately, many designers ignore this phenomenon and due of impression they “play” with colors in their writings, many of which ultimately cannot be read because of that difficulty.
If this happen to be just a simple text there is no much bad about it. The text will go unread. But what comes on an advertisement? Bad reading destroys the entire ad campaign.

 


is | Topic: λειτουργίες όρασης χρωμάτων | Tags: , , , , , ,

No Comments, Comment or Ping

Reply to “Τι βλέπει το μάτι ! -What does see the eye!”