Τα τρία συστήματα μίξης χρωμάτων – The three systems of color mixing




Τα τρία συστήματα μίξης χρωμάτων


Εάν αναπτύσσαμε το θέμα της μίξης των χρωμάτων πριν μερικές δεκαετίες, τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο απλά.

Ο άνθρωπος, ανά τους αιώνες και μέχρι τα μέσα του 20ου, γνώριζε μόνο τον ένα τρόπο μίξης χρωμάτων, αυτόν των χρωστικών ουσιών, που σήμερα ονομάζουμε αφαιρετική πρόσμιξη.

Έως τότε παραδεκτή ήταν μια μοναδική τριάδα βασικών χρωμάτων (μπλεκίτρινοκόκκινο) από την ανάμιξη των οποίων μπορούσαν να προκύψουν όλες οι απειράριθμες αποχρώσεις.

Με την τεχνολογική εξέλιξη, ιδιαίτερα της τηλεόρασης, αλλά και της τυπογραφίας και άλλων τομέων, ήλθε στην καθημερινή ζωή μας –κυρίως από τη δεκαετία του 1980 και ύστερα- η δεύτερη ανάμιξη χρωμάτων, αυτή των μονοχρωματικών ακτινοβολιών, η περίφημη RGB (προσθετική ανάμιξη). Όχι πως ήταν άγνωστη παλαιότερα. Περισσότερο θεωρητική, ενδιέφερε ορισμένους τομείς και δεν είχε καθημερινές εφαρμογές, όπως σήμερα.

Η διδασκαλία και η πρακτική εξάσκηση στις καλλιτεχνικές σχολές γινόταν μόνο επί του πρώτου τρόπου ανάμιξης, του αφαιρετικού ή χρωστικών (όπως καλείται πλέον).

Σήμερα, πολλοί σπουδαστές και επαγγελματίες που ασχολούνται με χρώματα, συγχέουν τις δυο μεθόδους, ίσως γιατί δεν γνωρίζουν τη βάση καθεμιάς. Επιπλέον μπερδεύονται από τη μέθοδο CMYK που προέκυψε από τη σχέση των δυο συστημάτων. Η βασική τριάδα της μεθόδου αυτής αποτελείται από τα παράγωγα χρώματα των βασικών ακτινοβολιών (τα οποία μεταβάλλονται σε βασικά) και χρησιμοποιείται αφαιρετικά στην ανάμιξη χρωστικών ουσιών και προσθετικά (σαν παράγωγα) στην ανάμιξη χρωματικών ακτινοβολιών.

Έτσι, στις ημέρες μας, οι καλλιτέχνες και όσοι ασχολούνται με βαφές αναφέρονται στην κλασική τριάδα βασικών χρωμάτων μπλεκίτρινοκόκκινο, ενώ όσοι ασχολούνται τεχνοκρατικά με χρωματικές προσμίξεις, αναφέρονται στα συστήματα CMYK και RGB.

Εμείς εδώ, στο “xromata.com” όταν μιλάμε γενικά για χρώματα, αναφερόμαστε στο κλασικό παραδοσιακό σύστημα μπλεκίτρινοκόκκινο. Όταν το θέμα μας θα ειδικεύεται σε κάποιο από τα άλλα δυο συστήματα, θα προσδιορίζεται το ανάλογο σύστημα.

Θα επανέλθουμε, αρκετές φορές, αναλυτικότερα στις μίξεις των χρωμάτων.





The three systems of color mixing



If we developed the theme of mixing colors a few decades ago, things would be much simpler.

Man, throughout the centuries until the mid 20th century, knew only one color mixing mode, the one  called now subtractive mixing.

Until then admissible was a single basic color triad (blue – yellow – red) by mixing all of which could arise innumerable shades.

With technological development, especially that of television, printing and other fields, mainly from the 1980s and after- a second mixing colors process, that of monochromatic radiation, the famous RGB (additive mixing), came to our daily life

Not that was previously unknown, but was more theoretical, interested in certain areas and had not everyday applications, such as today.

The teaching and practice in art schools was based only on the first mode of mixing, the subtractive color mixing (as now is called).

Today, many students and professionals working with colors, confuse the two methods, perhaps because they do not know the basis of each. Furthermore confused by the CMYK system, a color process resulting from the connection of the two other systems. The basic triad of this method consists of the secondary colors of the RGB basic radiation mixing (which become basic in CMYK system).

So nowadays, artists and those involved with dyes mention the classic triad of basic colors blue – yellow – red, while those dealing with technocratic color mixing referred to CMYK and RGB systems.

We, here at "xromata.com", generally when talking about colors, refer to the classic traditional system blue – yellow – red. When our theme will be specialized in one of the other two systems, the respective system will be determined.


is | Topic: CMYK, αφαιρετική μίξη, Μίξεις χρωμάτων, προσθετική μίξη, Συμπαντικοί νόμοι και χρώματα | Tags: , , , ,

2 Comments, Comment or Ping

  1. Sosso Karderini


    M’άρεσε η εισαγωγή και ανάπτυξη του θέματος….και θα παρακολουθήσω για να καταλάβω το γεγονός της εστίασης στην περαιτέρω ανάπτυξη “κόκκινο-κίτρινο-μπλέ” μίξη χρωμάτων….

    10 Mar

Reply to “Τα τρία συστήματα μίξης χρωμάτων – The three systems of color mixing”